Pedagogiske perspektiver i idrettsvitenskap (MID402)
Emnet legger vekt på å belyse idrettspedagogiske perspektiver knyttet til ulike aktivitetsopplegg. I emnet vil studentene benytte ulike metoder (observasjon, testing, intensitetsmåling og spørreskjema) for å løse idrettsvitenskapelig problemstillinger i fellesskap. Undervisningen i emnet fremmer praksisnærhet og gir mulighet til å eksperimentere kreativt med ulike aktiviteter og læringsstrategier.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MID402
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- Ha kompetanse til å analysere aktivitetsopplegg (individuelt og kollektivt) i idrett og anvende dette i et didaktisk perspektiv.
- Ha kunnskap som fremmer evnen til å reflektere over forberedelse og gjennomføring av aktivitetsopplegg i lys av læringsutbytte, læringsklima, læringsstrategier og feedback.
- Ha inngående kjennskap til forskningsprosessen og hvordan relevant kunnskap kan produseres i idrettslige aktiviteter.
Ferdigheter
- Kunne demonstrere planleggingskompetanse på kort sikt for godt aktivitetsopplegg og reflektere rundt ulike innlæringsmetoder.
- Kunne systematisk og kritisk vurdere egen og andres undervisningspraksis i idrett.
- Kunne vise undervisningsferdigheter og kunne benytte ulike strategier for god undervisning i idrett.
- Kunne eksemplifisere hvordan gode læringsmiljøer utvikles og hvordan deltakernes mestringstro kan fremmes i idrett.
- Kunne forklare hvordan utøvernes indre motivasjon for livslang læring kan fremmes gjennom idrettsaktiviteter.
Generell kompetanse
- Kunne bidra til å utvikle forskningsbasert praksisutøving som idrettstrener.
- Kunne systematisk og kritisk vurdere idrettspedagogiske problemstillinger i lys av forskningslitteratur.
- Kunne bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i den organiserte idretten.
- Kunne benytte ulike datainnsamlingsteknikker og analysere kvantitative og kvalitative data relaterte til idrettspedagogiske problemstillinger.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 1 Uker | Bokstavkarakterer |
Eksamensformen er skriftlig individuell hjemmeeksamen (1 uke fra uttrekk til innlevering). Ut fra tilfeldig trekning omarbeides og utvides en av oppgavene fra arbeidskravene. Formelle krav: Besvarelsen skal være på 3500 ord +/- 10%. Calibri eller tilsvarende font med størrelse 12 og linjeavstand 1,5. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste, eventuelle tabeller og figurer eller andre vedlegg, inngår ikke i ordavgrensningen. APA 7 skal benyttes som referansesystem.Allerede innsamlet datamateriale kan benyttes ved ny innlevering ved kontinuasjonseksamen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Det er krav om minst 80% oppmøte på samlingene. Datainnsamling av samtlige arbeidskrav skjer i undervisningen. Derfor er oppmøte helt nødvendig.
- 3 arbeidskrav på 2000 ord +/- 10 % / oppgave
Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form. Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved innlevering av ny oppgave.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Eva LeibingerFaglærer:
Eva LeibingerFaglærer:
Gaute Sørensen ScheiFaglærer:
Atle MjåtveitStudiekoordinator:
Solveig RöwekampArbeidsformer
Emnet er samlingsbasert og organisert med inntil 9 dager på campus fordelt på maksimalt 6 fysiske samlinger. Det legges opp til bruk av varierte arbeidsmåter med forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, seminar, presentasjoner, samt praktisk utprøving av aktivitetstilbud for elever og utøvere.
Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400 - 450 timer.