Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1 (PPU133)
Emnet skal gi studentene et grunnlag for ledelse av læring i historie og ulike samfunnsfag med vekt på 8.-13. trinn.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU133
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten
- ha inngående kunnskap om samfunns- og historiefagets plass, utbredelse, progresjon og begrunnelser med vekt på trinn 8-13 i skolen
- ha kunnskap og forståelse for samfunnsfagenes og historiefagets mandat og verdigrunnlag med vekt på trinn 8-13 i skolen
- ha bred kunnskap om arbeidsmetoder (inkl. digitale verktøy) i samfunnsfagene og historie særlig knyttet til kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
- kunne kritisk analysere og tolke læreplaner i samfunnsfag og historie med vekt på trinn 8-13 i lyset av kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
- kunne kritisk og selvstendig reflektere over egen praksis knyttet til kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
- kunne bruke varierte og relevante metoder i samfunnsfagundervisningen og tilpasse opplæringen i faget særlig knyttet til kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- kunne orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk og utvikle egen faglig praksis
- kunne videreutvikle egen kompetanse gjennom å orientere seg i fag- og forskningslitteratur
- kunne kommunisere faglige og fagdidaktiske problemstillinger til elever, kolleger og foresatte
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Essay | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Oppgaven skal være et essay på 3000 ord (+/- 10%). Essayet kan være teoretisk eller empirisk. Dvs. at i essayet kan studenten velge å drøfte et konkret fagdidaktisk begrep, en fagdidaktisk teori eller en konkret «case» med utgangspunktet i egen praksis og observasjon. Studenten kan også velge å drøfte og å analysere en del av en lærebok eller effekter av et konkret undervisningsopplegg utprøvd i praksis.