Fremmedspråk fagdidaktikk del 2 (PPU142)
Fagdidaktikkstudiet bygger på fagkunnskaper i enten fransk, spansk eller tysk og PPU fremmedspråk fagdidaktikk del 1. Studiet gir studentene didaktisk kompetanse i fransk, spansk eller tysk med hovedvekt på grunnskolens ungdomstrinn og videregående skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU142
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal kandidaten
- ha inngående kunnskap om nasjonale læreplaner for fremmedspråkfag i skolen og Det Felles Europeiske Rammeverket for språk
- ha bred innsikt i læringsstrategier, arbeidsmetoder og læremidler som kan fremme elevenes språklæring og også hjelpe elevene til å ta hånd om egen læring og språkutvikling
- ha kunnskap om fremstilling av kultur og ungdom i forskjellige livssituasjoner
- ha inngående kunnskap om kompetansemålene i læreplanene i fremmedspråk som utgangspunkt for undervisning i fremmedspråk i skolen
Ferdigheter
Etter endt studium skal kandidaten
- kunne planlegge og gjennomføre undervisningstimer med varierte metoder og ulike hjelpemidler, blant annet ulike digitale verktøy
- kunne legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utvikling av elevens språkferdigheter og som bidrar til at elevene kan reflektere over egen læring.
- kunne være språklig modell for elevene i skolen, både skriftlig og muntlig
- kunne gi elever underveisvurdering, herunder læringsfremmende tilbakemeldinger og sluttvurdering, bruke faglige kjennetegn på måloppnåelse og gi faglige begrunnelser for karakterer.
- kunne legge til rette for et godt læringsmiljø
Generell kompetanse
Etter endt studium skal kandidaten
- kunne gjøre rede for hvordan gjeldende læreplaner legger grunnlaget for faglig utviklingsarbeid
- kunne orientere seg i faglitteratur og kritisk vurdere egen undervisning i lys av relevant språklæringsforskning
- kunne kommunisere faglige problemstillinger til elever, kolleger og foresatte
- kunne reflektere over og kontinuerlig forbedre sin didaktiske klasseromspraksis
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeoppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Individuell oppgave på 3000 ord (+/- 10%). Det åpnes for at oppgaven kan leveres i andre format (tilsvarende omfang) etter avtale. Studentene skal levere forslag til problemstilling innen gitt frist. Problemstilling må godkjennes av faglærer. Det anbefales at oppgaven knyttes til en fagdidaktisk undersøkelse i praksisperioden. Studenten skal ha obligatorisk veiledning med faglærer under skriveprosessen. Oppgaven kan utformes på enten norsk eller ett av fremmedspråkene fransk, spansk eller tysk. Studenten skal selv finne relevant faglitteratur til hjemmeeksamen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Individuell studentpresentasjon av en forskningsartikkel.
Obligatorisk veiledning i forhold til hjemmeoppgave.
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieFaglærer:
Greta BrodahlEmneansvarlig:
Unni Puntervold PereiraStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardArbeidsformer
Forelesninger og seminargrupper.
En del av undervisningen vil være felles forelesninger for alle fremmedspråkene med vekt på fagdidaktisk teori. Studentene vil også bli delt inn i seminargrupper etter fremmedspråket. Arbeidet i seminargruppene vil i stor grad være praktisk orientert. Det legges vekt på studentaktiv læring med fokus på diskusjon, demonstrasjon, praktiske øvelser og studentpresentasjoner. Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt.