Naturfag fagdidaktikk del 1 (PPU145)
Emnet gir studentene et grunnlag for undervisning i naturfag hovedsakelig for trinn 8-13.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
PPU145
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Timeplan
Innhold
Emnet gir studentene et didaktisk og metodisk grunnlag for undervisning i naturfag hovedsakelig for trinn 8-13. Studentene skal utvikle evnen til å reflektere over innholdet i læreplanene og utvikle egne undervisningsstrategier i disse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal studentene
- kjenne til naturfagdidaktikk som fagområde
- kjenne til og kunne reflektere over innholdet i norske læreplaner
- ha kjennskap til relevant forskning knyttet til undervisning i naturfag
- kjenne til læring og undervisning i museer og vitensentre
- ha dyp innsikt i elevaktive arbeidsformer i naturfag
- kunne utnytte digitale ressurser til naturfagundervisning
- ha avansert kunnskap om et bredt repertoar av læringsstrategier og arbeidsmetoder i fagene samt læremidler i undervisningen
- kunne analysere faglige utfordringer for ulike elevgrupper i forskjellige skoleslag
Ferdigheter
Etter endt studium skal studentene
- kunne analysere og reflektere over læreplaner i fag for ungdomstrinnet og videregående skole, og utvikle lokale planer som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering i undervisningen
- kunne bruke varierte og relevante metoder i undervisningen, og tilpasse opplæringen i faget slik at den tar hensyn til elevens ulike læringstempo, deres interesse for faget og evne til abstrakt tenkning.
- kunne lede og motivere elever og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
- kunne kartlegge og vurdere elevenes forkunnskaper, interesser og andre læreforutsetninger
- kunne gi elevene underveisvurdering og sluttvurdering, bruke faglige kjennetegn på måloppnåelse og gi faglige begrunnelser for karakterer
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene
- vise seg som faglig kompetente og fagdidaktisk reflekterte i naturfaget
- kunne betrakte naturfaget som både skolefag og vitenskapsfag med vekt på bruk av modeller i realfag og eksperimentelle metoder
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Individuell oppgave, 3500 ord +/- 10%.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Frode SkarsteinPraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardArbeidsformer
Emnet har varierte undervisningsformer i klasse, gruppe og individuelt. Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.