Fagdidaktikk - drama og teater (PPU470)
Emnet handler om å gjøre seg kjent med grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisningsarbeid innenfor drama og teater slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med hvordan ulike arbeids- og uttrykksformer kan nyttes inn i skolepraksis. Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU470
Versjon
1
Vekting (stp)
20
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt emne har studenten kunnskap om:
- drama og teaterfagets plass og betydning i opplæringen
- fagområdets filosofi, teoretiske forankring og kulturelle betydning
- ulike vurderingsformer som egner seg i drama og teater
- læreplanutvikling og fagområdets stilling og utviklingspotensial i opplæringssystemet
- hvordan drama og teater har påvirket samfunn og kultur
Ferdigheter
Etter endt emne kan studenten:
- planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner og tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
- samarbeide med andre lærere i planlegging og gjennomføring av drama og teaterpedagogiske forløp, teaterproduksjoner og tverrfaglige prosjektarbeid.
- reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til skapende drama og teaterpedagogiske prosesser og produksjoner begrunne fagets plass og betydning i opplæringen
- reflektere over kunstpedagogiske teorier og estetisk dannelse for å forstå barn, unge og voksnes estetiske utvikling og bruke denne innsikten i egen undervisning
- bruke ulike søkeverktøy for å anvende forskning som grunnlag for faget, dokumentere og evaluere eget arbeid og finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid
- samarbeide med aktuelle partnere i lokalsamfunnet som for eksempel ulike kulturinstitusjoner, bedrifter og offentlige etater.
Generelle kompetanse
Etter endt emne
- kan studenten utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag
- har studenten profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
- kan studenten reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- har studenten profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
- kan studenten bruke relevante metoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Fagdidaktikk - drama og teater
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeoppgave - individuelt arbeid (2500 ord +/- 10%) | 1/2 | Bestått/ Ikke bestått | ||
Gruppeoppgave med individuell vurdering tilknyttet teaterformidling | 1/2 | 5 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
Hjemmeoppgaven er et individuelt arbeid (2500 ord +/- 10%).Praktisk-metodisk eksamen er en gruppeoppgave med individuell vurdering tilknyttet teaterformidling.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Følgende arbeid må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:
Krav til obligatorisk fremmøte til all undervisning er oppfylt. Det kan innvilges inntil 20% fravær i henhold til fraværsreglementet for utøvende kunstfag. Ytterligere fravær vil medføre tap av retten til å møte til eksamen.
En individuell skriftlig oppgave i forkant av praksis.
Praksisrapporter