Statistiske metoder i medisinsk forskning 1 (TN505)
Repetisjon av grunnleggende sannsynlighetsregning og sentrale sannsynlighetsfordelinger. Grafiske fremstillinger. Bruk av programvare. Epidemiologiske grunnbegrep. Litt om kliniske forsøk. Statistisk teori for estimering, konstruksjon av konfidensintervaller og hypotesetesting. Analyse av pardata og sammenlikning av to utvalg. Regresjonsanalyse. Introduksjon til variansanalyse. Statistiske fallgruver.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
TN505
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Vår, Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Repetisjon av grunnleggende sannsynlighetsregning og sentrale sannsynlighetsfordelinger. Grafiske fremstillinger. Bruk av programvare. Epidemiologiske grunnbegrep. Litt om kliniske forsøk. Statistisk teori for estimering, konstruksjon av konfidensintervaller og hypotesetesting. Analyse av pardata og sammenlikning av to utvalg. Dimensjonering av studier. Regresjonsanalyse. Introduksjon til variansanalyse. Statistiske fallgruver.
Læringsutbytte
Etter å ha tatt dette emnet skal man kunne bruke grunnleggende statistiske metoder for å analyserer data. Man skal vite hvordan analysene utføres i relevant programvare, og man skal vite hvilke metoder som er relevante å bruke i ulike situasjoner og kunne sjekke metodenes forutsetninger.
Forkunnskapskrav
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
En innføring i statistikk.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 2 Uker | Bestått/ Ikke bestått |
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Jan Terje KvaløyFaglærer:
Ingvild DalenFaglærer:
Bjørn Henrik AuestadInstituttleder:
Bjørn Henrik AuestadArbeidsformer
Forelesninger og øvinger. Emnet undervises ved kapasitet og behov.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Statistiske metoder i medisinsk forskning 1 (TN907_1) | 5 |
Åpent for
Åpent for ph.d.-kandidater som har fagbakgrunn innen medisin og helsefag. Ph.d.-kandidater med fagbakgrunn som master i teknologivitenskap/siv.ing. eller annen realfaglig bakgrunn som inneholder emner i statistikk, har ikke adgang til å ta eksamen i kurset.
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.