Kunst, kultur og kreativitet (VKB100)
Studiet er et samlingsbasert studium og gjennomføres på deltid over ett år, med en organisering tilpasset barnehagelærerens arbeid og studiesituasjon. Emnet kan søkes innpasset i Master i barnehagevitenskap ved Universitetet i Stavanger. Innholdet i studiet vil senteres rundt fire gjennomgående hovedtema, som vil være sentrale gjennom hele studiet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VKB100
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
For å møte barnehagens behov for pedagogisk kunstfaglig kompetanse vil innholdet i dette studiet sentreres rundt fire gjennomgående hovedtema:
- Kunstnerisk og pedagogisk kompetanse i kreative og skapende prosesser for og med barn
- Barnet som skapende aktør i kreative prosesser
- Pedagogen som kompetent tilrettelegger i fagområdet Kunst, kultur og kreativitet
- Kunstens potensiale i arbeidet med estetiske og emosjonelle læreprosesser
Disse temaene vil være gjennomgående i hele studiet og vil knyttes tett opp til barnehagens praksis. Temaene vil forankres i teori og forskning, men vil ha en svært praksisnær tilnærming. Studenten skal også få mulighet for å utvikle redskaper til å oppleve profesjonelle kunstuttrykk sammen med barna. Utdanningen skal gi kunnskap om hvordan man i kunstneriske og estetiske prosesser kan jobbe med mangfold og inkludering gjennom en bredde av uttrykk, og hvordan man kan inkludere barn med funksjonsvariasjoner. Studiet vil arbeide med ulike metoder i denne sammenheng.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten
- har avansert kunnskaper innenfor fagområdet Kunst, kultur og kreativitet og spesialisert innsikt i hvordan man arbeider allsidig og profesjonsrettet med musikk og dans i barnehagen.
- kan anvende kunnskap om hvordan man gjennom musikk og dans legger grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid.
- kan analysere faglige problemstillinger knyttet til barns møte med kunstneriske og kulturelle uttrykksformer.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere og forholde seg kritisk til teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig og variert med skapende og kreative prosesser i barnehagen.
- skal kunne anvende metoder for kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte.
- kan analysere og reflektere, samt utvikle redskaper til å støtte opp om barns kunstopplevelser.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan kommunisere om kunstfaglige problemstillinger knyttet til barnehagekontekster.
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter gjennom avanserte oppgaver og prosjekter på måter som får betydning for feltet.
- kan analysere relevante kunstfaglige, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Eksamensformen er mappeeksamen, bestående av tre (3) tidligere innleverte arbeidskrav som skal dokumenteres og presenteres. Eksamensformen er basert på prosessarbeid i praktisk-estetisk erfaring og refleksjon. Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Eksamensforskriften, § 3-9 pkt. 3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
For å sikre progresjon og jevnt arbeid med studiet, er det lagt opp til arbeidskrav tilknyttet hver av samlingene. Disse vil i stor grad være praktiske og vil dokumentere studentens praktisk-estetiske forståelse og ferdigheter.
Spesifisering av arbeidskrav:
- 4 korte refleksjonstekster på hver 400 ord (+/- 10 %) dokumentert i ulke skriveformer (dikt, poesi, tegning, rim, assosiasjonstekster etc.)
- 4 praktiske gruppepresentasjoner (inntil 10 min).
- Delta i en profesjonell forestilling og inngå i en muntlig gruppesamtale.
- Planlegge, gjennomføre og evaluere et kunstnerisk utviklingsarbeid og dokumentere dette (inntil 20 min).
- Minimum 80 % obligatorisk deltakelse.
Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene (arbeidskravene) vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Siri DybwikEmneansvarlig:
Kirsten HalleFaglærer:
Beate Gilje TumyrFaglærer:
Nils Christian FossdalFaglærer:
Elisabeth BarstadArbeidsformer
Gjennom deltakelse i varierte undervisningsformer, praktisk og metodisk, vil studenten få erfaring med å tilrettelegge for varierte skapende og kreative prosesser og kunne reflektere kritisk over betydningen av slike praksiser.
Undervisningen består av praktisk estetisk prosjektarbeid i musikk og dans med vekt på utøvende og skapende prosesser, seminarer, gruppearbeid, selvstudium, digitale læringsformer og forestillingsbesøk. Det legges opp til studentaktive læringsformer der studentene får arbeide selvstendig og kreativt i musikk og dans. Arbeidsoppgaver som gis i emnet knyttes opp til studentenes barnehagepraksis