Kritisk tenkning i teori og i praksis (HUM100)
Dette emnet kombinerer både refleksjon og diskusjon om ulike læringsteorier, undervisningsmetoder og praksis.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
HUM100
Versjon
1
Vekting (stp)
2.5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten
- ha dyp kunnskap om kritisk tenkning som teoretisk begrep og som metodologisk tilnærming i utdanning
- ha bred kunnskap om arbeidsmetoder (inkl. digitale verktøy) knyttet til kritisk tenkning
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
- kunne kritisk analysere og tolke læreplaner i lys av kritisk tenkning
- kunne kritisk og selvstendig reflektere over egen praksis knyttet til kritisk tenkning
- kunne bruke varierte og relevante metoder særlig knyttet til kritisk tenkning
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- kunne orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk og utvilke egen faglig praksis
- kunne videreutvikle egen kompetanse gjennom å orientere seg i fag- og forskningslitteratur
- kunne kommunisere faglige og fagdidaktiske problemstillinger til elever, kolleger og foresatte
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeoppgave | 1/1 | 1 Semestre | Bestått/ Ikke bestått |
Oppgaven skal være en besvarelse på 1000 ord (+/- 10 % eks. tabell, litteraturliste og fotnoter). Eksamensoppgaven publiseres på Canvas tidlig i semesteret og vil være en tekst det jobbes med fram til innleveringsdato. Innlevering vil skje via Inspera til fastsatt dato som som publiseres i Studentweb.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Alexandre DessinguéStudiekoordinator:
Kristin Henanger HaugenArbeidsformer
Digitale forelesninger.
Påmelding og opptak:
For søknad om opptak til emnet, send e-post til mikroemne.iks@uis.no innen 15. september 2024.
Frist for å betale semesteravgift er satt til 1. oktober for dette emnet.