Musikk A, del 1: Musikkopplæring på 1-10 trinn (ÅMUS100)
Dette emnet er knyttet til de fagdidaktiske delene av studiet og er i særlig grad rettet mot musikklæreren sitt arbeid med elevenes faglige utvikling på 1-10 trinn i gjeldende læreplan. Undervisningsstoff og arbeidsmåter i studiet skal gi deg ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør deg i stand til å stimulere musikalsk og danserisk utvikling hos alle elever.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
ÅMUS100
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
"Musikkopplæring på 1-10 trinn" er igjen delt inn i to hovedområder som går parallelt, utfyller hverandre og må ses i sammenheng gjennom hele studiet.
1. Musikkfagets komponenter Praktisk arbeid med sang, spill, dans, aktiv lytting, improvisasjon og komponering, samt bruk av digitale verktøy er alle sentrale aktivitetsformer og deldisipliner.
2. Didaktikk Dette hovedområdet omfatter musikkpedagogiske og -didaktiske grunnlagsproblemer, praktisk-metodisk arbeid og refleksjon knyttet til musikklærerens undervisning og elevens læring på trinn 1-10
Arbeidet med faget skal omfatte forskningsbasert kunnskap og erfaring knyttet til de aktivitets- og erkjenningsformene vi finner i musikkfaget.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har kunnskap om å lede og tilrettelegge musikkopplæring for trinn 1-10
- har kunnskap om kulturforståelse og samspillet mellom historie, samtid og egen identitet
- har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet og om læreplaner i faget
- har kunnskap om psykologiske, kroppslige og kulturelle faktorer som virker inn på utviklingen av barns musikalitet, estetiske sans og uttrykksformer, kreativitet og identitet
Ferdigheter
Studenten:
- kan lede og instruere sang-, samspill- og danseprosesser med elever på trinn 1-10
- kan skape musikk på varierte måter, improvisere med instrument, kropp og stemme og kan lede improvisasjons- og komponeringsprosesser for elever på trinn 1-10
- kan ta i bruk og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og læringsmateriell som over tid er utviklet for skolefaget musikk for trinn 1 -10
- kan legge til rette for musikalsk og danserisk opplæring og utvikling for elever med ulik bakgrunn og forutsetninger
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i musikkens og dansens rolle som kommunikasjonsmedium og erkjenningsform i skolehverdagen og i et flerkulturelt samfunn
- kan reflektere over sammenhengen mellom mål og innhold i musikkfaget, andre fagområder og læreplanverk for trinn 1-10
- kan bruke musikk både som regifag og som støttefag i flerfaglige tema- og prosjektarbeid
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Praktisk-metodisk gruppeoppgave og mappe
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praktisk-metodisk gruppeoppgave | 1/2 | Bestått/ Ikke bestått | ||
Digital repertoarmappe | 1/2 | Bestått/ Ikke bestått |
• - Praktisk-metodisk gruppeoppgave. Gjennomføring av musikkdidaktisk opplegg for en skoleklasse (2.-7.trinn). Bestått / Ikke bestått
• - Digital repertoarmappe med musikkmetodiske dokumenter, lenker og utvalgte arbeider fra hovedområde 1 og 2. Bestått / Ikke bestått
Alle eksamensdeler må være bestått for å få endelig karakter i emnet. Vilkår for å gå opp til eksamen: Oppgaveportefølje.1 presentasjon innen innholdsområde 1,1 oppgave/presentasjon innenfor innholdsområde 2.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
80 % tilstedeværelse på undervisning.
100% tilstedeværelse på gruppearbeid / formidlingsprosjekter.