Barns utvikling, lek og læring (ABL101)
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger på faget pedagogikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
ABL101
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten har tilegnet seg følgende:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek og læring og sammenhenger mellom disse
- har kunnskap om sammenhengen mellom didaktikk og barnehagefaglig arbeid.
- har kunnskap om lek som fenomen og som en arena for utforskning, vennskap og medvirkning
- har kunnskap om observasjon, dokumentasjon, pedagogisk dokumentasjon, refleksjon og veiledning som forutsetning for barnehagepedagogisk arbeid
- har kunnskap om ulike syn på barn og barndom som grunnlag for profesjonsetiske refleksjoner
- har kunnskap om barn i forskjellige livsfaser deriblant overgang til barnehage og overganger innad i barnehagen
- har kunnskap om barns væremåter, leke- og læringslyst og om hvordan dette har sammenheng med deres interesser, forutsetninger og livserfaring
Ferdigheter
Studenten
- kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn og barn i gruppe
- har ferdigheter i å planlegge, grunngi, samarbeide og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forskning, og å inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i det pedagogiske arbeidet i barnehagen
- kan lede pedagogiske prosesser, delta i lek sammen med alle barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utforskende leke -og læringsmiljø
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve begynnende profesjonelt skjønn, videreutvikle sin pedagogiske kunnskap og vise evne til å formulere og formidle denne muntlig og skriftlig
- kan analysere og reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk praksis
- kan analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn og personale
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Muntlig eksamen, inntil 30 min: Presentasjon av gitt tema og spørsmål fra sensorene.Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt(konte) eksamen: Dette innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet.Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen for UiS, § 3-9 pkt. 3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidskrav: Individuell faglig tekst. 1500 ord (+/- 10 %).
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kjersti Lønning VeldeFaglærer:
Kjersti Lønning VeldeEmneansvarlig:
Vigdis EidsvågStudieprogramleder:
Per Einar SæbbePraksiskoordinator:
Lena ForusStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Studentene må tilegne seg teorien gjennom samlingsbasert undervisning på UIS, nettbasert undervisning, barnehagesamlinger og selvstudium. Studentene må utvikle akademisk skriving. Variasjon i læringsarbeidet vil også bidra til å utvikle digital kompetanse. Både undervisning og annet læringsarbeid i emnet skal kvalifisere studentene til å bli reflekterte og engasjerte barnehagelærere. Studentene har ansvar for egen læring og for å fremstå som ansvarlig og selvstendige barnehagelærere etter endt studium.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.