Sats- og hørelære I (BAM215)
Emnet tar for seg de gehørmessige og teoretiske aspektene ved utøving og komponering av musikk, samt skjæringspunktene mellom disse. Hovedmålene for faget er at studenten skal styrke sin tonale og rytmiske orienteringsevne i praksis, forstå bedre hva han/hun hører i et musikkteoretisk perspektiv, og bygge en fast kobling mellom musikalsk notasjon og musikk som lyd.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BAM215
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter fullført og bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse som setter vedkommende i stand til å:
Generell kompetanse
- Utvide forståelsen for sammenhengen mellom notasjon og klingende musikk
- Ha en overordnet forståelse for prinsipper knyttet til funksjonsharmonikk og satslære
- Øke sin gehørmessige trygghet og referansespekter til understøttelse i musikalsk utøving og komponering
Kunnskaper
- Demonstrere musikalsk forestillingsevne både visuelt og auditivt og kunne gjenkjenne og identifisere musikalske formforløp
- Lese og skrive notasjon av tonal musikk
- Danne seg oversikt over, og gjengi rytmemønstre, og taktarter, samt polyrytmikk
- Anvende analyseverktøy som utdyper forståelse for form og musikalske forløp
Ferdigheter
- Vise en sikker tonal forankring i arbeid med melodiske og harmoniske oppgaver innen tonal musikk
- Beherske grunnleggende dur- og moll-tonalitet (inkludert gehør, notasjon og bladlesing)
- Beherske grunnleggende analysesystemer
- Mestre grunnleggende prinsipper for polyfonisk og homofonisk sats
- Vise en trygg rytmisk selvstendighet som rommer noen stiler, taktarter og polyrytmiske fenomen
- Kjenne til grunnleggende arrangerings- og komposisjonsteknikker
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Skriftlig hjemmeeksamen
Skriftlig hjemmeeksamen (6 timer) består av refleksjonstekst (ca. 500 ord) som omhandler studentens egen musikalske kunnskap og ferdigheter knyttet til emnet og utviklingen av disse.