Musikkhistorie og improvisasjonskunnskap - Jazz (BAM224J)
Emnet er en del av de teoretiske støtteemnene i studieplanen, og bygger på BAM214J. Det er flere kursholdere tilknyttet emnet, i henhold til de ulike tematiske fokusområdene. Emnet vil gi en fordypning i utvalgte jazzhistoriske studier, med spesiell fokus på improvisatoriske praksiser. Emnet organiseres i blokkundervisning i enkelte uker.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BAM224J
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter fullført og bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha tilegnet seg
Generell kompetanse
- ha en dypere forståelse i utvalgte musikkhistoriske emner og improvisatoriske praksiser.
Kunnskaper
- artikulere og drøfte musikkfaglige problemstillinger på en kritisk reflektert måte,
Ferdigheter
- kunne bruke ulike musikkanalytiske verktøy
- gjenkjenne og identifisere musikalske drivkrefter som definerer ulike europeiske jazz og improvisasjonsretninger
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Mappevurdering. Emnet blir avsluttet med presentasjon første semester, og essay på slutten av andre semester (med omfang ca. 2500 ord).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
For å kunne møte til eksamen i emnet må studenten ha fått godkjent følgende obligatoriske aktiviteter:
- Presentasjoner i klassen av utdrag fra pensum
- Innlevering av oppgavebesvarelser
- Oppmøte og mulighet for instruksjon/foredrag i tilknytning til utvalgte eksterne seminarer.
- Undervisning i emnet er obligatorisk. For å kunne gå opp til eksamen må studenten ha minst 80 % fremmøte.
- Det differensieres i utgangspunktet ikke mellom årsaker til fraværet.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Petter Frost FadnesStudiekoordinator:
Lena Crosby HaugArbeidsformer
Gruppeundervisning og individuell veiledning. Undervisningen er organisert etter tema / musikkhistoriske / analytiske emner som til sammen vil dekke og gi forståelse av musikkhistoriske epoker, genrer og stilarter. Deler av undervisningen legges til praktiske seminarer.
Emnet organiseres i blokkundervisning i enkelte uker.
Studentene har ansvar for å holde seg oppdatert på informasjon som gis på Canvas.