Kirkemusikkpraksis (BAM610)
Praksisopplæringen vil skje minimum 1 gang pr. måned gjennom tre semestre. Praksis skal være veiledet. Ved fakultet for utøvende kunstfag vil praksis bli organisert punktvis. Praksis kan omfatte både utøvende praksis og observasjonspraksis, der hovedvekten skal legges på utøvende praksis. Praksis foregår på ulike lokasjoner, slik at studenten får kjennskap til og reflektert over forskjellige tilnærminger, både når det gjelder bruk av ulike instrumenter i forskjellige kirker samt variasjon i det kirkemusikalske arbeidet når det gjelder repertoar og sjangerbredde. Praksis foregår i samarbeid med VID, hvor det er et mål at kirkemusikkstudenter jobber sammen med preste- og diakonistudenter.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BAM610
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
Kunnskap
- Ha kunnskap om kantorens oppgaver, roller og ansvar innenfor Den Norske Kirke.
- Ha kunnskap om kirken som organisasjon.
- Ha kunnskap om pågående utviklingstrekk ved kirkemusikalsk arbeid.
Ferdigheter
- Kunne planlegg, gjennomføre og vurdere kantorvirksomhet med utgangspunkt i rammer og styringsdokumenter for Den Norske Kirke.
- Kunne tilpasse den kirkemusikalske virksomheten til ulike menigheters behov.
- Ta ansvar for å utvikle og lede det kirkemusikalske arbeidet.
Generell kompetanse
- Kunne samarbeide med øvrig personell innenfor kirken.
- Ha utviklet yrkesidentitet og yrkesetikk som kantor.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Praksis
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
1. Praksis | Bestått/ Ikke bestått | |||
2. Praksis | Bestått/ Ikke bestått | |||
3. Praksis | Bestått/ Ikke bestått | |||
4. Praksis | Bestått/ Ikke bestått |
I emnet gis en samlet vurdering av den enkelte students samlede praksisinnsats.Vurdering av den enkelte students praksis skal skje i samarbeid mellom øvingslærer og faglærere fra utdanningsinstitusjonen. Studentene skal vurderes etter hver praksisperiode med beslutningen godkjent / ikke godkjent. Hver praksisperiode kan gjennomføres inntil to ganger.Etter avsluttet praksis i fjerde studieår gis det en avsluttende vurdering uttrykt etter skalaen bestått/ikke bestått.