Barn og unges utvikling og oppvekstmiljø (BBA101)
Emnet vil ved hjelp av ulike faglige perspektiv søke å gi en helhetlig beskrivelse av barn og unges utvikling og oppvekstmiljø. Det vil bli lagt vekt på individets personlige og sosiale utvikling samt hvordan ulike aspekter ved, og kvaliteter i oppvekstmiljøet og samfunnet er medvirkende for hvordan barnet vokser inn i samfunnet og blir en deltager der.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBA101
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av:
Kunnskaper
- Har bred kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling.
- Har kunnskap om ulike syn på menneskets grunnleggende natur.
- Har begynnende kunnskap om samspill og utviklingsstøttende omsorg.
- Har kjennskap til ulike former for familieliv.
- Kan oppdatere sin kunnskap om sammenhenger mellom helse, utdanning, sosioøkonomiske faktorer, levekår, både overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og inkludering i samfunnet.
- Har kunnskap om kommunikasjon i et samfunn preget av mangfold.
- Har kunnskap om inkludering, ikke-diskriminering og likestilling, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet.
- Har kunnskap om samiske barns rett til oppvekstforhold der deres etniske, språklige og kulturelle tilknytning vektlegges.
- Har kunnskap om urfolk, etniske minoriteter og flyktningers livssituasjoner og rettigheter.
- Kan oppdatere sin kunnskap om barns digitale hverdagsliv.
- Kjenner til betydningen av familie og nettverk i sosialpedagogisk arbeid.
- Har kunnskap om vitenskapsteori og hvordan kunnskap utvikles og forstås.
Ferdigheter
- Kan anvende kunnskap om forebyggende og inkluderende arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg.
Generell kompetanse
- Har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier og betydningen av disse i møte med barn og unge.
- Kan formidle både skriftlig og muntlig relevante teorier som belyser emnets tematikk.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De deleksamener og obligatoriske arbeidskrav som allerede er bestått, må ikke tas på ny. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Begge obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Seminarer: Forberedelse til, tilstedeværelse og deltakelse i fem seminar. Studenter som har nærvær under 75% på seminarene mister rett til å gå opp til eksamen, uansett grunn.
Skriftlig innlevering: En skriftlig innlevering som vurderes til godkjent/ikke godkjent. Denne må være bestått for å få gå opp til eksamen. Den skriftlige innleveringen har et omfang på 2000 ord (+/-10%), eksklusive innholdsfortegnelse og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.