Bacheloroppgave (BBDBAC)
Bacheloroppgaven skal bidra til at studenten blir bevisst sin profesjonelle identitet som barnehagelærer.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBDBAC
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger innenfor barnehageforskning
- har kunnskap om sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder relatert til studier av barnehagevirksomhet
- har kunnskap om ulike verktøy for forskning, også digitale, og bruken av dem
- har inngående kunnskap innenfor oppgavens valgte tema og innsikt i hvordan dette utfordrer barnehagens virksomhet, praktisk, faglig og pedagogisk
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og reflektere over betydningen av forskning for barnehagens virksomhet
- kan vurdere og anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utforming av egen bacheloroppgave
- kan anvende relevante digitale verktøy i forbindelse med eget forskningsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle kunnskap på en faglig, akademisk og etisk forsvarlig måte
- kan bruke digitale verktøy på en hensiktsmessig måte i formidling av eget prosjekt
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Bacheloroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Individuell bachelor oppgave: 8000 ord (+/- 10 %).Bacheloroppgave i par: 8000-12000 ordBacheloroppgaven skal leveres på Inspera. Det blir foretatt plagieringskontroll. Det regnes som ett forsøk på prøving dersom fristen ikke overholdes (jf. forskrift om eksamen ved UiS).En kandidat har som hovedregel ett forsøk på en bacheloroppgave. En kandidat som ikke har bestått bacheloroppgaven kan etter søknad innvilges et 2. forsøk. I slike tilfeller kan oppgaven leveres inn i bearbeidet form eller det kan leveres en helt ny oppgave (Forskrift om studier og eksamen § 3-10 pkt. 4).Merk: Det er individuell klagerett ved gruppeeksamen. Eventuell endring i karakter etter klagesensur får bare virkning for studenter som klager. jmf. Forskrift om studier og eksamen § 5-5, 2b.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifisering av obligatoriske krav:
All undervisning er obligatorisk med krav om 80 % deltakelse.
To veiledningstimer er obligatorisk.
Prosjektseminaret er obligatorisk med krav om 100 % deltakelse.
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ksenia SolheimStudieprogramleder:
Kristin GrøsvikStudiekoordinator:
Anette Fritsen SolliStudieprogramleder:
Kristin GrøsvikPraksiskoordinator:
Lena ForusStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Aktiv deltakelse på seminarer, der vi veksler mellom forelesninger, presentasjoner, drøftinger og veiledning i grupper, er obligatorisk for alle studenter. Det er også obligatorisk med to individuelle veiledningstimer. I tillegg til undervisning på Campus vil læringsplattformen Zoom og Canvas være sentral.
Praksis utgjør en integrert del av emnet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.