Undersøkende journalistikk (BJO201)
Dagens fragmenterte og digitale medievirkelighet gjør metodevalg, kildekritikk og kildepleie viktigere, og samtidig mer komplisert, enn før. Dette emnet gir studentene økt kunnskap og innsikt i journalistiske metoder og kritisk utvelgelse av kilder. Studentene lærer og vurdere relevante kilder, samt bruke metoder og verktøy i datajournalistikk til å grave fram og avdekke nye saker.
Emnet går parallelt med emnet BJO202 Fortellende journalistikk. De to emnene er ment å utfylle hverandre, der BJO201 tar sikte på å finne, illustrere og håndtere data, mens BJO202 legger vekt på formidling.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BJO201
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet er en kombinasjon av teori og praktisk prosjektarbeid. Det blir undervist i datajournalistikk med vekt på research, data-import og analyse. Undervisningen inneholder også tema som hensiktsmessig valg av kilder og journalistisk metode, samt kunnskap om statistikk og regneark. Emnet tar opp spørsmål om innsyn og offentlighet, om jakt på fakta og data, faktakontroll og undersøkende journalistikk på tvers av landegrenser og plattformer. I denne forbindelse, emnet relaterer seg til FNs bærekraftsmål 16 (Fred, rettferdighet og velfungerende institusjoner), og mest spesifikt på målet å sikre allmenn tilgang til informasjon og beskytte grunnleggende friheter (16.10), å fremme rettsstaten nasjonalt og internasjonalt (16.3), og å betydelig redusere korrupsjon og bestikkelser i alle former (16.5).
Emnet går parallelt med Fortellende journalistikk (BJO202), og må ses i sammenheng med dette.
Emnet relaterer seg til FNs bærekraftsmål 16, særlig målet om ansvarlige institusjoner (16.6), representative beslutningsprosesser (16.7) og tilgang til informasjon (16.10).
Læringsutbytte
Ved fullført emne forventes det at studentene sitter igjen med følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten skal:
- Ha teoretisk og praktisk kunnskap om journalistiske research-metoder.
- Ha teoretisk og praktisk kunnskap om kildekritikk og kildepleie.
- Ha teoretisk og praktisk kunnskap om datajournalistikk.
Ferdigheter
Studenten skal:
- Kunne anvende og hente informasjon fra digitale databaser.
- Kunne vise saklighet og omtanke ved valg av kilder og journalistisk metode.
- Kunne gjennomføre systematisk leting etter kilder og dokumenter.
- Kunne gjøre en grunnleggende statistisk analyse og presentere resultatene i et digitalt format.
Generell kompetanse
Studenten skal:
- Ha tilegnet seg teoretisk og praktisk kunnskap om å grave fram, dokumentere og illustrere redaksjonelle saker.
- Ha tilegnet seg økt kunnskap om å finne relevante kilder.
- Ha tilegnet seg større praktisk kunnskap om datajournalistikk.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske oppgaver skal være godkjente og bestått. Det er obligatorisk deltakelse i samtlige av emnets seminarer og prosjekter.
For å kunne framstille seg til prøving i et emne kan kandidaten ikke ha mer enn totalt 20% fravær (inkludert gyldig og ikke-gyldig fravær). Gyldig fravær - som skyldes sykdom eller annen tvingende fraværsgrunn - jf. forskrift om studier og eksamen ved UiS § 3-8 nr.3 - må dokumenteres. Ikke-gyldig fravær kan ikke overstige 10%. Fraværsregelen gjelder obligatorisk aktivitet, seminarer og prosjekter.