Sykepleie i et samfunnsperspektiv (BSY360)
Emnets fokus er sykepleie og sykepleierens ansvar i et samfunnsperspektiv. Det gis en innføring i velferdsstaten med vekt på nasjonal helsepolitikk, organisering av helsetjenesten, helsepolitiske prioriteringer og helseetikk. Samhandlingsreformen, folkehelseperspektivet og bruk av teknologi og digitale løsninger i helsetjenesten står sentralt. Det vil også gis en introduksjon til lover og forskrifter som regulerer saksbehandling, tilsynsvirksomhet og ytringsfrihet. Videre tar emnet for seg arbeid med kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten, samt ledelse av helse- og sykepleietjenesten med særlig vekt tverrprofesjonelt samarbeid og på organisering og samhandling på tvers av nivå. Emnet rommer teori og refleksjon om profesjonalisering og utvikling av sykepleierens yrkesidentitet, samt en innføring i globale helseutfordringer og sykepleie i et internasjonalt perspektiv.
Det legges i tillegg vekt på studentens evne til å reflektere over tema og problemstillinger i praksis i lys av emnets teorigrunnlag og evne til kritisk vurdering av sykepleieutøvelsen.
Tverrprofesjonell simulering inngår i undervisning og foregår sammen med medisinerstudenter og eventuelt paramedisinstudenter/lærlinger ved ambulansetjenesten. Tverrprofesjonell simulering gjennomføres i høst- og vårsemester. Studenten er selv ansvarlig for å holde seg orientert om gjennomføringen av tverrprofesjonell simulering.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BSY360
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
HELSETJENESTEN I DEN NORSKE VELFERDSSTAT
- Helsepolitikk: Oppbygging og organisering av helsetjenesten i velferdsstaten, Beslutningsprosesser og ulike forvaltningsnivå, Nasjonale føringer for helsetjenesten
- Helseetikk: Verdier og prioriteringer i nasjonalt og globalt perspektiv
- Helserett: Lovregulering med særlig betydning for sykepleieren som samfunnsaktør, Sykepleierens ytringsfrihet og varslingsplikt, klage-, kontroll- og tilsynsordninger, pasientens rett til helsehjelp og saksbehandling ved beslutning om tildeling av helsehjelp.
- Folkehelsearbeid, helsefremming, forebygging, rehabilitering og arbeidsinkludering
- Helseteknologi og digitalisering : Informasjonssikkerhet
GLOBALE HELSEUTFORDINGER
• I et regionalt, nasjonalt og globalt perspektiv
LEDELSE, KVALITET OG PASIENTSIKKERHET
- Modeller for å organisere sykepleietjenesten
- Sykepleieren som leder
- Kvalitetsforbedringsarbeid
- Innovasjon
- Pasientsikkerhet
- Ledelse og organisasjonskultur
- Kvalitets- og sikkerhetsteorier
- Måling og indikatorer
PROFESJON OG YRKESIDENTITET
- Sykepleieren som samfunnsaktør
- Profesjonsutvikling i sykepleie
- Sykepleierens yrkesidentitet
- Profesjonell danning
- Tverrprofesjonalitet og samhandling
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
- har kunnskap om ulike maktkanaler og beslutningsprosesser i helsetjenesten
- har kunnskap om velferdsstatens utvikling
- har kunnskap om lovreguleringen av spørsmål med særlig betydning for sykepleieren som samfunnsaktør
- har kunnskap om globale helseutfordringer og hvordan disse angår sykepleie i et regionalt, nasjonalt og globalt perspektiv
- har kunnskap om organiseringen av helsetjenesten og ansvarsfordelingen mellom de ulike nivåene i helsetjenesten
- har kunnskap om faktorer som påvirker kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten og som kan gi uønskede variasjoner i helsetjenestetilbudet
- har grunnleggende kunnskap om informasjonssikkerhet og ulike helseteknologiske og digitale løsninger i helsetjenesten
- har kunnskap om sykepleieren som faglig leder i organisasjonen
- har kunnskap om profesjonenes rolle og funksjon i dagens helsetjeneste og nødvendigheten av tverrprofesjonelt samarbeid i arbeid med komplekse og sammensatte pasienttilstander og sykdomsbilder
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan begrunne eget faglig og etisk ståsted i prioriteringsdebatter
- kan anvende kunnskap om sentrale utfordringer for folkehelsen og i helsetjenesten i planlegging og gjennomføring av folkehelsearbeid og rehabilitering.
- kan reflektere over og kritisk vurdere etiske, juridiske og praktiske utfordringer ved innføring og bruk av teknologi og digitale løsninger i helsetjenesten
- kan anvende relevant kunnskap om lovverket i arbeid med sykepleiefaglige problemstillinger
- kan identifisere og vurdere risiko knyttet til ulike miljøfaktorer som krever kontinuerlig forbedringsarbeid og innovasjon
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og utarbeide forslag til implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder.
- kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektoriell samhandling
- kan reflektere over sykepleieprofesjonen sitt faglige og etiske ansvar som samfunnsaktør
Generell kompetanse
Kandidaten:
- har innsikt i sammenhenger mellom sentrale helsepolitiske beslutninger og konsekvensene som disse kan ha for ulike pasientgrupper og for sykepleietjenesten
- har innsikt i sammenhenger mellom helse og samfunn, velferd og levekår og hvordan disse påvirker folkehelsen
- har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse både overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
- har innsikt i hvilken betydning Samhandlingsreformen har for organisering og prioritering i dagens helsetjeneste
- har innsikt i helseteknologiske og digitale løsningers muligheter og utfordringer for tjenesteutøver og tjenesteutøvelsen
- kan reflektere kritisk over sammenhenger mellom organisasjon, ledelse, kvalitet og sikkerhet
- har innsikt i lovverkets innvirkning på sykepleierens samfunnsansvar
- har innsikt i sammenhengen mellom lovverk, helsepolitikk og etikk
- kan ta ansvar for utviklings- og innovasjonsarbeid innen kvalitet og pasientsikkerhet på oppgave og systemnivå
- kjenner til globale helseutfordringer og sykepleieutøvelse i et internasjonalt perspektiv
- kan reflektere over egen sykepleierrolle i et organisasjonsperspektiv og hva som kan påvirke rolleutøvelsen
- ser betydningen av å videreutvikle sykepleierens yrkesidentitet
- har innsikt i sykepleierens og sykepleieprofesjonens ansvar og oppgaver for å sikre et koordinert, helhetlig og sammenhengende behandlingsløp i arbeid med komplekse og sammensatte pasienttilstander
- Kan vurdere kvaliteten på sykepleien ut fra et samfunnsperspektiv
Forkunnskapskrav
BSY250 Klinisk sykepleie del A, BSY251 Klinisk sykepleie - Del B, BSY252 Sykepleiens naturvitenskapelige og medisinske grunnlag - 2 Del A, BSY253 Sykepleiens naturvitenskapelige og medisinske grunnlag - 2 Del B, BSYKI2 Praksisstudier i sykepleie med fokus på pasient og pårørende - Kirurgisk praksis, HVEXPHIL Examen Philosophicum - HV
BSY260 Helse, sykdom og sykepleie del 1, BSY261 Helse, sykdom og sykepleie del 2, BSYPKI2 Kliniske studier 2: Sykepleie til pasienter med akutt, kronisk og kritisk sykdom, HVEXPHIL Examen Philosophicum - HV
BSY250 Klinisk sykepleie del A, BSY251 Klinisk sykepleie - Del B, BSY252 Sykepleiens naturvitenskapelige og medisinske grunnlag - 2 Del A, BSY253 Sykepleiens naturvitenskapelige og medisinske grunnlag - 2 Del B, BSYKO2 Praksisstudier i sykepleie med fokus på pasient og pårørende - Kommunehelsetjenesten, HVEXPHIL Examen Philosophicum - HV
BSY250 Klinisk sykepleie del A, BSY251 Klinisk sykepleie - Del B, BSY252 Sykepleiens naturvitenskapelige og medisinske grunnlag - 2 Del A, BSY253 Sykepleiens naturvitenskapelige og medisinske grunnlag - 2 Del B, BSYME2 Praksisstudier i sykepleie med fokus på pasient og pårørende - Medisinsk praksis, HVEXPHIL Examen Philosophicum - HV
BSY250 Klinisk sykepleie del A, BSY251 Klinisk sykepleie - Del B, BSY252 Sykepleiens naturvitenskapelige og medisinske grunnlag - 2 Del A, BSY253 Sykepleiens naturvitenskapelige og medisinske grunnlag - 2 Del B, BSYPS2 Praksisstudier i sykepleie med fokus på pasient og pårørende - Psykisk helsearbeid, HVEXPHIL Examen Philosophicum - HV
BSY260 Helse, sykdom og sykepleie del 1, BSY261 Helse, sykdom og sykepleie del 2, BSYPKO2 Kliniske studier 2: Sykepleie til pasienter med akutt, kronisk og kritisk sykdom, HVEXPHIL Examen Philosophicum - HV
BSY260 Helse, sykdom og sykepleie del 1, BSY261 Helse, sykdom og sykepleie del 2, BSYPME2 Kliniske studier 2: Sykepleie til pasienter med akutt, kronisk og kritisk sykdom, HVEXPHIL Examen Philosophicum - HV
BSY260 Helse, sykdom og sykepleie del 1, BSY261 Helse, sykdom og sykepleie del 2, BSYPPS2 Kliniske studier 2: Sykepleie til pasienter med akutt, kronisk og kritisk sykdom, HVEXPHIL Examen Philosophicum - HV
BSY260 Helse, sykdom og sykepleie del 1, BSY261 Helse, sykdom og sykepleie del 2, HVEXPHIL Examen Philosophicum - HV
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skoleeksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- 100% tilstedeværelse i tverrprofesjonell simulering.
Konsekvenser når obligatoriske undervisningsaktiviteter ikke innfris:
Vedrørende vilkår 1:
- Ved ikke innfridd krav om tilstedeværelse ved tverrprofesjonell simulering, må studenten levere en individuell skriftlig oppgave etter nærmere angitte retningslinjer.
- Ved ikke godkjent oppgave fratas studenten adgang til skoleeksamen i BSY360
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Aleksandra LatinovicEmneansvarlig:
Rita Helene BügelmeyerStudieprogramleder:
Torunn StrømmeArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Sykepleie i et samfunnsperspektiv (BSY350_2) | 15 |