Strategisk økonomistyring (E-MBA120)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

E-MBA120

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Strategisk økonomistyring er et nøkkelområde innenfor ledelse og økonomi som tar i bruk økonomiske verktøy og analytiske tilnærminger for å kunne ta bedre strategiske beslutninger og optimalisere virksomhetens effektivitet og prestasjoner. Dette emnet gir en grundig forståelse av hvordan økonomiske prinsipper og styringsmetoder kan integreres på strategisk nivå for å oppnå konkurransefortrinn, bærekraftig vekst og verdiskapning i en dynamisk forretningskontekst preget av stadig endrede forutsetninger og utfordringer.

Gjennom teoretisk innsikt, case-studier og praktiske anvendelser vil dette emnet utforske ulike aspekter ved strategisk økonomistyring og utruste studentene med nødvendige verktøy og kunnskap for å analysere komplekse økonomiske utfordringer og ta informerte beslutninger. Studentene vil utvikle helhetlig forståelse av hvordan økonomiske faktorer påvirker strategiske beslutninger, inkludert planlegging, ressursallokering, analyser og måling av resultat, for effektiv styring og ledelse av virksomheten.

Emnet vil blant annet dekke følgende sentrale temaer:

  1. Strategisk planlegging og strategisk økonomistyring
  2. Kostnads- og lønnsomhetsanalyser
  3. Resultat- og prestasjonsmåling
  4. Outsourcing og interorganisatorisk økonomistyring
  5. Kontinuerlig forbedring og kvalitetsstyring

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter å ha fullført dette emnet skal studenten:

  • Demonstrere en helhetlig forståelse av økonomiske prinsipper og styringsmetoder på strategisk nivå.
  • Utforske og analysere ulike tilnærminger og verktøy for strategisk økonomistyring.
  • Identifisere og vurdere betydningen av strategisk planlegging og hvordan den påvirker virksomhetens effektivitet og prestasjoner.
  • Utføre grundige kostnads- og lønnsomhetsanalyser og anvende disse innsiktene i strategiske beslutninger.
  • Utforske ulike metoder og teknikker for resultat- og prestasjonsmåling og deres betydning for effektiv styring og ledelse av virksomheten.
  • Analysere og vurdere betydningen av outsourcing og interorganisatorisk økonomistyring i en strategisk kontekst.
  • Gjøre rede for betydningen av kontinuerlig forbedring og kvalitetsstyring, og deres rolle i å oppnå bærekraftig vekst og konkurransefortrinn.

Ferdigheter

Etter å ha fullført dette emnet skal studenten:

  • Anvende analytiske ferdigheter for å vurdere komplekse økonomiske utfordringer, og identifisere innovative og effektive løsninger.
  • Bruke økonomiske verktøy og analytiske tilnærminger i strategisk beslutningstaking og strategiutvikling.
  • Evaluere og håndtere økonomiske risikoer og muligheter på en strategisk måte.
  • Utføre kostnads- og lønnsomhetsanalyser, og anvende resultatene til å ta informerte strategiske beslutninger.
  • Implementere metoder og teknikker for resultat- og prestasjonsmåling, og tolke resultatene for å forbedre ytelsen til virksomheten.
  • Evaluere og vurdere outsourcing og interorganisatoriske styringsmodeller med en kritisk og strategisk tankegang.
  • Identifisere potensialet for kontinuerlig forbedring, og utvikle og implementere effektive kvalitetsstyringstiltak som styrker virksomhetens konkurransedyktighet.

Forkunnskapskrav

Emnet er på mastergradsnivå og er åpent for studenter med bachelorutdanning eller tilsvarende treårig høyskole/-universitetsutdanning, og minimum to års relevant yrkeserfaring. Realkompetanse kan kompensere for manglende studiekompetanse. Dette vurderes av Opptaksnemnda.

Eksamen / vurdering

Hjemmeksamen og gruppeoppgaver

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeksamen 3/5 14 Dager Bokstavkarakterer Alle
Skriftlig rapport av gruppeoppgave 1/5 30 Dager Bokstavkarakterer Alle
Muntlig presentasjon av gruppeoppgave 1/5 15 Minutter Bokstavkarakterer Alle

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Samlingsbaserte forelesninger med 3 samlinger á 2 dager. I emnet vil det veksles mellom forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner av case i plenum.

Åpent for

Executive Master of Business Administration

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto