Forretningsmodellinnovasjon og markedsutvikling (E-MBA250)
Markedet er i stadig endring. Ulike bransjer opplever omveltninger utover eksterne rammebetingelser, teknologisk nyvinning, eller nye produkter og tjenester. Sosiale medier, delingsøkonomi, internet of things, big data, 3D printing er eksempler på kombinasjoner av teknologiske nyvinninger og grunnleggende endringer i forretningsmodeller. En forretningsmodell beskriver hvordan virksomheter skaper og henter ut verdi i markedet. Forretningsmodellen former hva en bedrift kan oppnå. Forretningsmodellinnovasjon er derfor avgjørende for om bedrifter kan oppnå lønnsomhet fra ny teknologi. Elementene i en forretningsmodell er: bedriftens verdiforslag («value proposition») til kunden, nøkkelressurser, nøkkelaktiviteter, og profittmekanisme.
Emnet introduserer forretningsmodellkonseptet, presenterer en typologi av forretningsmodeller, og gir deltakerne en praktisk innføring i markedsføring for eksisterende og fremvoksende forretningsmodeller. Markedsføring omhandler prosesser knyttet til å skape, kommunisere og levere verdi i relasjon med kunden. I så måte definerer og leverer markedsføring virksomhetens verdiforslag til kunden. Selv om det er en rekke likheter hva gjelder markedsføring på tvers av ulike typer virksomheter, krever god markedsføringsledelse en grundig forståelse av virksomhetens forretningsmodell.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
E-MBA250
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt emne skal studentene ha kunnskap om både klassiske og nye forretningsmodeller, herunder:
- Verdiskaping og verdiuthenting i verdikjede-, verdiverksted-, verdinettverk-, og verdiaksess modeller.
- Samspillet mellom forretningsmodellinnovasjon og ny teknologi, som for eksempel sosiale medier, internet of things, big data analytics, og 3D printing.
- Organisering og ledelse av allianser og nettverk i lys av ulike forretningsmodeller.
Ferdigheter
Deltakerne skal kunne:
- Organisere og analysere markedsdata
- Anvende kunnskap om markeder og segmenter til å utvikle strategier for verdiskaping og verdiuthenting i virksomheter som opererer innenfor etablerte og nye forretningsmodeller
- Gi strategiske anbefalinger, oppnå støtte for, samt gjennomføre effektive markedsstrategier
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Gruppeoppgaver
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Gruppeoppgave 1 | 1/2 | 4 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
Gruppeoppgave 2 | 1/2 | 4 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
• Første gruppeoppgave leveres ut andre samling med innleveringsfrist siste samling. Løses i grupper med inntil 4 personer.
• Andre gruppeoppgave leveres ut siste samling med 1 måneds innleveringsfrist. Løses i grupper med inntil 4 personer.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kenneth Henning WathneFaglærer:
Øystein Devik FjeldstadArbeidsformer
Åpent for
Målgruppe
Personer som søker kunnskap og praktiske ferdigheter knytte til markedsføring innenfor eksisterende og fremvoksende forretningsmodeller - som en del av en ny karrierevei, karriereutvikling, eller nye ansvarsområder. Emnet er åpent for Executive MBA studenter og andre som ønsker å følge emner og som kvalifiserer til opptak.