Internasjonal makroøkonomi (E-MBA290)

Den globale økonomien påvirker norske bedrifter og arbeidstakere hver dag igjennom priser, lønninger og ny teknologi. Dette kurset gir grunnlag for å forstå viktige utviklingstrekk ved moderne økonomier og hvordan norsk økonomi blir påvirket. Kurset gir forskningsbasert kunnskap og bygger på både grunnleggende økonomisk teori og analyse av økonomiske data.

Kurset tar sikte på å gi økonomisk forklaringer på aktuelle økonomiske fenomen og å formidle disse med enkle ord. Kurset gir dermed grunnlag for å kritisk kunne følge aktuelle artikler og innlegg i media og å delta i aktuelle diskusjoner om makroøkonomiske spørsmål.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

E-MBA290

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Kurset gir grunnlag for å svare på spørsmål som:

  • Hvordan klarer noen land å oppnå en høy økonomisk vekst?
  • Hva er ideen bak oljefondet? Fungerer det?
  • Hvordan kan politiske fenomener som Trump og Brexit forklares økonomisk?
  • Hvordan endrer bedrifter som Google og Apple verdensøkonomien?
  • Hvorfor står noen få bedrifter for en så stor andel av det totale globale økonomiske overskuddet?
  • Hvordan oppstår det konjunkturer og kriser i økonomien? Hva kan gjøres når de inntreffer?
  • Hvordan bestemmes renter og valutakurser og hvordan påvirker de økonomien?
  • Hvorfor er verdien av utdanning økende i land som Norge selv om det blir stadig flere med høy utdanning?

Læringsutbytte

Studenter skal etter å ha fullført emnet ha følgende kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

  • Ha innsikt i noen av dagens viktigste økonomiske spørsmål
  • Kjenne til grunnleggende trekk ved den norske makroøkonomien
  • Kunne se norsk og internasjonal økonomi i lys av modellene på pensum
  • Kjenne til empiriske inntektsforskjeller mellom land
  • Ha forståelse for sammenhengen mellom innsatsfaktorer som arbeidskraft, kapital og teknologi på den ene side og økonomisk produksjon på den andre side
  • Ha innsikt i hovedforklaringer på økonomisk vekst og inntektsforskjeller mellom land
  • Forstå betydningen av kortsiktige makroøkonomiske sjokk for adferden til moderne økonomier
  • Forstå betydningen av internasjonal handel og internasjonale kapitalbevegelser
  • Forstå sentrale prinsipper rundt valutakurser
  • Forstå hvorfor markedskonsentrasjon oppstår og hva som er dens konsekvenser
  • Kunne resonnere omkring effekten av moderne teknologi på produktivitet, markedsmakt og ulikhet
  • Forstå ideen bak oljefondet

Ferdigheter

  • Være i stand til å forklare ved hjelp av økonomiske modeller hvordan investeringer og ideer påvirker økonomisk vekst og inntekt per innbygger
  • Være i stand til å forklare ved hjelp av økonomiske modeller hvordan økonomiske sjokk kan skape konjunkturavvik
  • Kunne forklare sentrale sammenhenger mellom internasjonal handel, valutakurser og renter
  • Kunne bruke modeller for å forklare hvem som tjener på internasjonal handel og teknologiske forandringer
  • Kunne koble moderne politiske fenomen til underliggende økonomiske forandringer
  • Kunne beskrive hvilke foretak som tjener på globalisering, og hvordan dynamikken blant foretak påvirker økonomien som helhet
  • Kunne gjøre greie for hovedtrekk ved oljefondets påvirkning på norsk økonomi
  • Kunne beskrive sentrale trekk ved den norske økonomien

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Hjemmeeksamen og gruppepresentasjon

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen (individuell) 4/5 14 Dager Bokstavkarakterer
Gruppepresentasjon 1/5 Bokstavkarakterer

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Torfinn Harding

Arbeidsformer

Kurset avholdes over 3 samlinger à 2 dager og foregår på dagtid. Det veksles mellom forelesninger og diskusjoner i plenum.

Læringsplattformen Canvas blir benyttet aktivt i undervisningen samt til kommunikasjon mellom samlingene.

Åpent for

Executive Master of Business Administration

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto