Fysikk for data/elektro (FYS102)
Emnet består av to deler: Mekanikk og Termodynamikk
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
FYS102
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Timeplan
Innhold
Emnet består av to deler: Mekanikk og Termodynamikk. Mekanikk-delen dekker: Kinematikk i 1+2 dimensjoner. Newtons lover. Arbeid og mekanisk energi. Bevegelsesmengde. Termodynamikkdelen dekker: Trykk og temperatur. Faser og faseoverganger. Ideal gass. Energibevaring og termodynamikkens første hovedsetning. Arbeid, varme og indre energi.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført emne vil ha basal kunnskap om Newtonsk mekanikk og termodynamikk og kunne formulere og utføre enkle beregninger av mekaniske og termodynamiske systemer.
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Standard kalkulator, To A4-sider med egne håndskrevne notater, |
Eksamen er i penn- og papirformat.Tillatte hjelpemidler:- godkjent enkel kalkulator;- et A4-papir (2 sider) som hver student forbereder på forhånd og tar med til eksamen, og hvor hver student skriver eller skriver ut alt de anser som nyttig.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske innleveringer
Seks obligatoriske innleveringer. Minst fire av de seks innleveringene må være bestått for å gå opp til eksamen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Germano NardiniFaglærer:
Germano NardiniFaglærer:
Olena ZavorotynskaInstituttleder:
Bjørn Henrik AuestadArbeidsformer
3 timer forelesninger og 2 timer regneøvelser per uke.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Fysikk for data/elektro (RED102_1) | 5 |
Termo- og fluiddynamikk (FYS200_1) | 2.5 |
Mekanikk (FYS100_1) | 2.5 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.