Teknikklæring og motorisk utvikling (IDR331)
Emnet gir studentene mulighet til å fordype seg i motorisk utvikling og læring. Faglige diskusjoner i tematikken leder til kritisk, analytisk tenkning omkring aktiviteter, lek og idrett. Emnet består av teoretiske og praktiske timer for å binde sammen praksis og teori.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
IDR331
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Ulike teoretiske perspektiver innen motorisk utvikling og motorisk læring
- Eksplisitt og implisitt motorisk læring
- Organisering av praksis (trening) og forhold knyttet til øvingssituasjoner (tilfeldig strukturert trening, blokkstrukturert trening, spesifisitet, feedback mm.)
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal kunne:
- Beskrive barn og unges motoriske, fysiske, psykiske og sosiale utvikling i et livslangt perspektiv.
- Forklare utvalgte teorier innen motorisk utvikling og læring.
- Gjøre rede for motorisk læring generelt og implisitt og eksplisitt motorisk læring spesielt.
- Gjøre rede for vesentlige forhold for utviklingen i idrettslige ferdigheter.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- Eksemplifisere hvordan utvalgte teorier innen motorisk utvikling og læring forklarer endringer i måten mennesker beveger seg.
- Observere og analysere utviklingen av grunnleggende naturlige bevegelser (løp, hopp, hinke, kast, spark).
- Observere og analysere trening for studentgruppen i lys av sentrale teorier knyttet til fagområdet motorisk læring.
- Bruke faglitteratur for å belyse eksplisitt og implisitt læringsprosesser.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
- Utvikle en kritisk analytisk tenkning omkring aktivitet, lek og idrett knyttet til barn og unges oppvekst.
- Diskutere om hvordan ulik organisering av praksis innvirker på læring og prestasjon.
- Diskutere hvordan rammebetingelser knyttet til individ, oppgave og miljø forklarer motorisk utvikling i et livslangt perspektiv.
- Reflektere over betydningen av eksplisitt og implisitt læring i idrett og anvende idrettsfaglig kompetanse og kunnskap for å binde sammen praksis og teori.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | 10 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
Mappeoppgaven består av tre deloppgaver, omfang 2000 +-10% på hver av oppgavene. Ved stryk kan studenten velge mellom å bearbeide de allerede innleverte elementene, eller velge å erstatte et eller flere element med nye bearbeida elementer. Ved stryk vil studenten ikke få mulighet for videre veiledning. Den bearbeida mappen blir levert i den ordinære perioden for kontinuasjonseksamen. Hele mappen må leveres på nytt.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det er krav til aktiv deltakelse i 80% av de praktiske timene.
Det er krav om muntlig presentasjon av en av deloppgavene som inngår i eksamensmappen.