Økonomi og marked (IND200)
Dette emnet gir en innføring i markedsadferd i et mikroøkonomisk perspektiv. Hovedfokus er på bedriftsadferd og faktorer som påvirker bedriftens produksjon. Etterspørsel blir også dekket med fokus på konsumentene sine atferd, og på samspillet mellom etterspørsel og tilbud i markedet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
IND200
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Innføring i mikroøkonomi
- Bedriftens bruk av innsatsfaktorer
- Hvordan endringer i produkt- og innsatsfaktorpriser påvirker produksjon
- Hva bestemmer etterspørselen etter et produkt
- Markedet
- Hvordan markedsstruktur påvirker graden av konkurranse
- Lønnsdannelse
- Internasjonal handel
Læringsutbytte
Kandidatene skal kunne gjøre rede for hvordan faktorer som bestemmer etterspørselen etter og produksjonen av forskjellige varer og hvordan prisendringer påvirker markedsadferd. Kandidaten skal kunne gjennomføre fundamentalanalyser for lønnsomhet og adferd i en næring.
Innhold:
- Tilbud og etterspørsel
- Produksjonsteori
- Konkurranse og markedsstruktur
- Offentlige goder og eksternaliteter
- Arbeidsmarked og ulikhet
- Internasjonal handel
- Adferdsøkonomi
Læringsmål:
Kunnskap:
- Mestre grunnleggende begreper i konsument- og produsentteori som ligger under tilbuds- og etterspørselsmodeller.
- Være kjent med ulike betraktninger som er relevanter for analyse of tilbud, etterspørsel og markedsstrukturer.
- Være kjent med forskjeller mellom tilnærmingen til neoklassiske og adfersøkonomiske modeller.
- Være kjent med ulike begreper i offentlige goder, eksternaliteter, skattlegging, internasjonal handel og arbeidsmarkeder.
Ferdigheter:
- Kandidaten kan anvende logikken til tilbuds- og etterspørselsmodeller.
- Kanidadten kan anvende marginalanalyse i en rekke ulike økonomiske anvendelser
- Kandidaten er i stand til å skille faste fra variable kostnader og kort sikt fra lang sikt.
- Kandidaten kan klassifisere markedsstrukter basert på nøkkelkarakterstikker
- Kandidate kan klassifisere offentlige goder og eksternaliteter
Generell kompetanse:
- Studenten er i stand til å anvende kunnskapen i emnet til å foreta en enkel fundamentalanalyse av et marked.
- Studenten er i stand til å kommunisere og rapportere fundamentale karakterstikker av et marked.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Godkjent kalkulator 1) |
1) Godkjent, enkel kalkulator.
Digital eksamen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ruth Beatriz PincinatoFaglærer:
Atle ØglendFaglærer:
Sigbjørn Landazuri TveteraasInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Mikroøkonomi (BØK105_1) | 5 |
Mikroøkonomi (BØK265_1) | 5 |
Organisasjon og ledelse (BIP220_1) | 5 |
Innføring i økonomi (IND100_1) | 5 |
Organisasjon og ledelse (IND105_1) | 5 |
Organisasjon, ressurser og ledelse (BØK225_1) | 5 |