Strategisk kommunikasjon (KOM102)
Kommunikasjonsarbeid krever langsiktig arbeid for å nå fram med et budskap i en stadig mer komplisert verden av informasjonskilder og medieplattformer.
Dette emnet skal gi studenten en innføring i strategisk kommunikasjon, ledelseskommunikasjon, kommunikasjon i kriser og strategisk bruk av ulike medieplattformer og sosiale medier.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
KOM102
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Ved fullført emne forventes det at studentene sitter igjen med følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten skal:
- Ha kunnskap om strategisk kommunikasjon
- Ha kunnskap om ledelseskommunikasjon
- Ha kunnskap om kommunikasjon under kriser
Ferdigheter
Studenten skal:
- Kunne anvende kunnskapene til å utvikle kommunikasjonsstrategier
- Kunne drøfte og reflektere over etikken som brukes i krisekommunikasjon
- Kunne håndtere pressehenvendelser på en god måte
- Kunne bruke klarspråk
Generell kompetanse
Studenten skal:
- Kunne bidra i utformingen av et internt eller eksternt strategidokument
- Kunne bistå ledelse i offentlig forvaltning eller næringsliv i håndtering av kriser
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 3 Dager | Bokstavkarakterer |
Tre dagers individuell hjemmeeksamen. Eksamensbesvarelsene kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.