Praksis 7 uker del 1 (LPRA40)
I dette emnet skal studentene knytte teori og praksis sammen og gjøre seg erfaringer gjennom observasjon og reelle undervisningssituasjoner under utøvelse og veiledning av en erfaren lærer.
Emnet består av en praksisperiode på 7 uker i 3. studieår.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
LPRA40
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Timeplan
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter praksisperioden skal studentene
- ha kunnskap om måloppnåelse i læringsarbeid, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer på ungdomstrinnet i grunnskolen eller i den videregående skole
- ha kunnskap om ulike sider ved lærerrollen, undervisningsarbeid og skolen som organisasjon
Ferdighet
- alene og sammen med andre kunne planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring
- kunne utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse
- kunne bruke digitale hjelpemidler i undervisningen
Generell kompetanse
- kunne reflektere over fag, mål for undervisning og elevenes læring i lys av aktuelle læreplaner
- kunne vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
- kunne kommunisere godt med elever, kolleger og andre samarbeidspartnere
- kjenne til hva som hemmer og fremmer måloppnåelse
Forkunnskapskrav
All tidligere praksis må være bestått.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis | 1/1 | 7 Uker | Bestått/ Ikke bestått |
All praksis er obligatorisk. Det er krav om 100 prosent deltakelse for å få bestått.
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Anne Marie NygaardPraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieEmneansvarlig:
Ketil KnutsenPraksis
Kun én av de to 7-ukers praksisperiodene kan gjennomføres på en eventuell egen arbeidsplass.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.