Diskret matematikk (MAT120)
Emnet gir en grunnleggende innføring i sentrale områder i matematikk, med vekt på kombinatorikk, mengdelære, induksjon, funksjoner, kongruensregning, rekursjonsligninger og grupper.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
MAT120
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Timeplan
Innhold
Mengdelære, kombinatorikk, rekursjonsligninger, kongruensregninger, grupper.
Læringsutbytte
Etter å ha tatt dette emnet skal studenten:
- Kunne anvende mengdeteoretiske begreper som mengde, relasjon og funksjon
- Kunne løse kombinatoriske problemstillinger, med bruk av verktøy som binomialkoeffisienter og inklusjons/eksklusjonsprinsippet
- Kunne utføre kongruensregning
- Kunne løse lineære rekursjonslikninger med konstante koeffisienter
- Kunne gjengi og eksemplifisere aksiomene for en gruppe
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen trykte eller håndskrevne hjelpemidler tillatt. Godkjent, enkel kalkulator tillatt |
Skriftlig eksamen er med penn og papir
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
3 obligatoriske oppgaver
3 obligatoriske oppgaver skal være godkjent for å gå opp til eksamen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Tyson RitterInstituttleder:
Bjørn Henrik AuestadArbeidsformer
6 timer forelesninger og regneøvelser pr. uke.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Diskret matematikk 1 (ÅMA120_1) | 10 |
Diskret matematikk 1 (TE0391_2) | 6 |
Diskret matematikk (TE0391_1) | 6 |
Diskret matematikk 1 (TE0391_A) | 6 |
Åpent for
Enkeltemner ved Det teknisk-naturvitenskaplige fakultet
Industriell økonomi - master i teknologi/siv.ing., femårig
Lektorutdanning for trinn 8-13
Matematikk og fysikk - femårig integrert master
Matematikk - årsstudium
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.