Praksis 1.-7., 3. år 5. semester (15 dager) (MGL1P30)
Kontaktlærerrollen, det psykososialt miljøet og skolen som organisasjon er hovedtemaer i praksisstudiet 3. år. Hvordan didaktikk utøves vil være et gjennomgående tema i hele praksisstudiet.
Digitale ferdigheter er et tverrfaglig spor i 5. semester.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL1P30
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Kontaktlærerrollen og det psykososiale miljøet er hovedtemaer i praksisstudiet 3. år. Hvordan didaktikk utøves vil være et gjennomgående tema i hele praksisstudiet.
Digitale ferdigheter er et tverrfaglig spor i 5. semester.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskaper om
- profesjonsrettet pedagogikk og profesjonsetikk
- kontaktlærerrollen
- fagdidaktikk om læring og læreforutsetninger som grunnlag for å legge til rette for tilpasset undervisning i det flerkulturelle klasserom
- elever, elevers læreforutsetninger og hvordan vanskelige situasjoner påvirker elevers læreforutsetninger
- det helthetlige skoleløpet og overgangene mellom barneskole - ungdomsskole
Ferdigheter
Kandidaten kan
- utvise profesjonsutøvelse gjennom å planlegge, gjennomføre, lede, vurdere og kommentere undervisning som didaktisk møte, alene og sammen med medstudenter, praksislærere og faglærere
- anvende hensiktsmessige arbeidsmåter og vurderingsformer, samt bruke analoge og digitale ressurser som grunnlag for tilpasset opplæring
- samhandle med andre yrkesgrupper internt og eksternt
- drøfte undervisning og læring ut fra profesjonsetiske perspektiv
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- inngå i didaktiske diskusjoner både på klasse- og skolenivå og kommentere skolens betydning i samfunnet og lærerens betydning i skolen i dag i et profesjons-etisk perspektiv
- analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglige fellesskap ved den enkelte skole
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Levering av praksisrapport etter praksis | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Praksis vil bli vurdert til bestått/ikke bestått, i tillegg vil det foregå løpende skikkethetsvurdering etter forskrift om skikkethet i høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 31. juni 2006. Se lenke: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Planlegg og gjennomføre en undervisningsøkt på egenhånd. Lage observasjonsoppgaver til medstudenter og praksislærer.
Delta på en utviklingssamtale (eventuelt et forelremøte) hvis mulig.
Øvrige arbeidskrav knyttet til fag i semesteret, se emneplan for fag.