Praksis 5.-10., 1. og 2. semester (5 dager observasjonspraksis + 20 dager) (MGL2P10)
Praksisstudiet har en integrerende funksjon i grunnskolelærerutdanningen. Dette forutsetter samarbeid mellom studenter, faglærer, praksislærere og skoleledelse.
Studiets formål er å bidra til kunnskaper og utvikle ferdigheter knyttet til å være lærer i profesjonell utøvelse av yrket, inkludert innsikt i kompleksitet og dilemmaer som knytter seg til læreryrket i norsk skole og i et mangfoldig klasserom. Lærerarbeidet beskrives som et profesjonelt usikkert arbeid fordi det ikke er entydige standarder om hva som er god undervisning. Temaer belyses gjennom teoretiske- og profesjonsetiske perspektiv og gjennom utøvelse av profesjonell undervisning som didaktiske møter rettet mot elever på 5.-10. trinn og vil være gjennomgående i alle emner.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL2P10
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskaper om
- gjeldende opplæringslov og nasjonalt læreplanverk og lokale læreplaner (norsk/matematikk)
- lærerarbeidet, undervisning klasseledelse
- hvordan didaktisks tenkning utøves i undervisningen i matematikk/norsk, med vekt på planlegging og gjennomføring og vurdering
- observasjonsmetoder og kartleggingsverktøy med vekt på norsk/matematikk
- elever og elevers læreforutsetninger på 5-10. trinn ved den aktuelle praksisskole
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- samhandle og kommunisere med elever, medstudenter, kolleger på praksisskolen og faglærere
- gjøre seg kjent med nasjonale og lokale læreplaner for å planlegge for elevers læring
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning sammen med medstudenter, praksislærere og faglærere
- undervise ved hjelp av ulike arbeidsmåte og ved bruk av både analoge og digitale ressurser
Generell kompetanse
Kandidaten
- har vilje og evne til å ta til seg tilbakemeldinger fra elever, medstudenter, praksislærer og faglærere som grunnlag for profesjonell utvikling
- kan diskutere og kommentere lærerarbeidet i lys av nasjonale planer, praksisskolens lokale planer og teori
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Levering av praksisrapport etter praksis | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Vurdering: Praksis vil bli vurdert til bestått/ikke bestått, i tillegg vil det foregå løpende skikkethetsvurdering etter forskrift om skikkethet i høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 31. juni 2006. Se lenke: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksisstudiet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
I observasjonspraksisuka gjelder tilstedeværelse kl.08.00-15.00 på praksisskolen. I de 20 dagene med veiledet og vurdert praksis gjelder tilstedeværelse kl. 08.00-16.00 hver dag på praksisskolen. 20 timer pr. uke knyttes undervisning/opplæring knyttet til elevenes læringsarena.
- 5 observasjonsdager gjennomført på praksisskolen i 1. semester
- Planlegge og gjennomføre situasjoner som oppstart og avslutning av undervisningstimer, der studenten prøves i dette i løpet av praksisperioden.
- Arbeidskrav knyttet til norskfaget/matematikkfaget, se emneplan for faget.
- Individuell refleksjonsoppgave knyttet til profesjonsfaglig utvikling innen PFDK (profesjonsfaglig digital kompetanse) eller andre utvalgte læringsutbytteformuleringer i praksisemnet. Kommenteres av praksislærer, vurderes av faglærer PEL