Mikrohistorie og historieforståelse (MGL3053)
I dette emnet vil studenten oppnå dypere forståelse av historie og samfunnsfag. Et særlig fokus legges på mikrohistorie hvor historiefortelling og analyse begynner i det små, gjerne med enkeltmennesket som aktør. Emnet tar opp historisk empati, kritisk kildebruk og etisk bevissthet i samfunnsfagundervisningen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL3053
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har dybdekunnskap om mikrohistoriske metoder brukt i historieundervisning og samfunnsfag
- har kunnskap om sted og landskap som natur, kultur og historie
- har kunnskap om fagdidaktisk teori og forskning i samfunnsfaget i skolen
Ferdigheter
Studenten:
- kan finne, vurdere og tolke ulike typer kilder for å legge til rette for gode læringsprosesser og bruke dette i arbeidet med å utvikle elevenes kritiske kompetanse og kreativitet
- kan bruke og vurdere ulike arbeidsmåter som stimulerer elevene til bevissthet om tid, rom og samfunnsprosesser
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere selvstendig og kritisk over samfunnsfaglige spørsmål
- kan gjøre greie for hvordan historie og kultur blir konstruert og kontekstualisert
Forkunnskapskrav
MGL1050 Samfunnsfag 1 (1-7 trinn), MGL1051 Samfunnsfag 2 (1-7 trinn)
Studenten skal ha bestått 60 studiepoeng av Samfunnsfag 1 og Samfunnsfag 2 i grunnskolelærerutdanningen.
Eksamen / vurdering
Muntlig eksamen og skriftlig innlevering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig innlevering | 1/2 | 10 Uker | Bokstavkarakterer | |
Muntlig eksamen | 1/2 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Eksamen er todelt og består av en skriftlig innlevering/videoessay/podkast, og en muntlig eksamen.Innlevering:Studenten(e) velger om de vil levere og presentere individuelt eller i gruppe. Alle gruppemedlemmer får samme karakter. Karakterskala A-F. Kravet til skriftlig innlevering skal være 3000 ord med akseptabelt avvik på +/- 10%. Det gjelder uavhengig av om studentene velger å levere individuelt eller i gruppe.Kravet til film/podkast er 10-15 min. Det gjelder uavhengig av om studentene velger å levere individuelt eller i gruppe. Alle hjelpemidler tillatt. Dersom KI brukes må det oppgis og forklares.Muntlig eksamen er individuell og tar 30 minutter og teller 50 prosent av karakteren.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- deltagelse i minst 70% av undervisningen.
- problemstilling og disposisjon for eksamensinnleveringen legges frem muntlig for medstudenter og undervisere.
Fagperson(er)
Faglærer:
Frode FanebustEmneansvarlig:
Nils Olav ØstremStudiekoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoieStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudArbeidsformer
Undervisningen består av forelesninger, diskusjoner og studentfremleggelser, muntlig og/eller skriftlig. Noe av undervisningen kan bli på engelsk. Totalt 36 timer over et helt semester.
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inne-værende semester. I tillegg blir det gjennomført sluttevaluering og skrevet emnerapport. Prosessen har som formål å innhente studentenes og undervisernes erfaringer med emnet og kvalitetsmessig videreutvikle emnet.