Lærerens undervisningskunnskap i kroppsøving (MGL3065)
Dette emnet belyser sentrale problemstillinger knyttet til kroppsøvingsfagets bakgrunn og utvikling i skolen nasjonalt og internasjonalt. Innholdet og utøvelsen av kroppsøvingslærerutdannelsen vil også gjøres til gjenstand for analyser og refleksjon.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL3065
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Innholdet sentreres rundt følgende tema:
- Legitimering av kroppsøvingsfaget og drøfting av læreplaner i kroppsøvingsfaget. Kroppsøvingsfagets tradisjoner og innhold som begrensninger og muligheter for undervisning og læring vil være sentralt.
- Kroppsøvingslærerens profesjonsutvikling. Kroppsøving som danningsfag.
- Læreplanen, med fokus på de tre kjerneelementene og det tverrfaglige temaet "Bærekraftig utvikling"
- Hvordan arbeide forskningsbasert med undervisning gjennom Lesson Study
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten skal ha:
- Inngående kunnskap innenfor området Læreres undervisningskunnskap i kroppsøving
- Tilegnet seg avansert kunnskap om forskning på kroppsøvingsundervisning og utvikling av undervisning gjennom Lesson Study.
- Kunnskap om kroppsøvingsfagets bakgrunn og historiske utvikling i skolen
- Kjennskap til hvordan utdanningspolitikk implementeres gjennom reform- og utviklingsarbeid i dagens skole, og til praktiske utfordringer, dilemmaer og muligheter i kroppsøvingsfaget.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- Drøfte kroppsøvingsfagets ideologiske fundament, innhold og utøvelse i skolen både nasjonalt og internasjonalt
- Drøfte kroppsøvingsfagets legitimering i skolen og utfordringen med samfunnets nytteverdi og fagets egenverdi
- Gjennomføre en Lesson Study syklus med refleksjon og formidling av erfaringene
- Arbeide systematisk med formidling av forskning på feltet
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
- Reflektere nyansert over kroppsøvingslærerens profesjonsforståelse
- Kommunisere om aktuelle problemstillinger, analyser og forskning knyttet til kroppsøvingsfagets utvikling og utøvelse
- Diskutere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- Utvikle undervisningskunnskap i kroppsøving gjennom systematisk samarbeidslæring i en Lesson Study syklus.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Fagtekst og posterpresentasjon
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Fagtekst | 3/5 | 5 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Posterpresentasjon | 2/5 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Individuell skriftlig oppgave over 5 arbeidsdager* med karakter A-F. Oppgaven skal være på 3000 ord (+/- 10 %) og ha med litteraturliste, skrift i font 12 og linjeavstand 1,5. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste inngår ikke i ordavgrensningen. Alle hjelpemidler tillatt. I etterkant av innlevert skriftlig oppgave, skal studenten presentere oppgaven sin ved hjelp av en posterpresentasjon. Presentasjonen skal vare i 15 min og etterfølges av spørsmål og diskusjon, til sammen 30 min.*utlevering og innlevering vil finne sted innenfor vanlig arbeidstid.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Obligatorisk oppmøte, 80%.
- To individuelle fagtekster hver på 1000 ord (+/-10%).
- Fagtekst knyttet til en Lesson Study syklus i praksis på 2000 ord (+/-10%)
- Studentene skal presentere tildelt forskningsartikkel og lage en power-point presentasjon som legges ut på Canvas.
Arbeidskravene må være godkjent for å få avsluttende vurdering. Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Silje Eikanger KvaløStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudFaglærer:
Atle MjåtveitStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasEmneansvarlig:
Atle MjåtveitPraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, student og seminar presentasjoner
Arbeidsinnsatsen er beregnet slik:
- Undervisning/forelesning 48 timer
- Arbeidskrav 1+2 40 timer
- Forberedelser til undervisning 59 timer
- Praksis, tre uker 135 timer
- Profesjonsdag og forberedelser 40 timer
- Praksisoppgave 40 timer
- Hjemmeeksamen 40 timer
- Eksamen: muntlig presentasjon 20 timer
Beregnet arbeidsinnsats totalt 422 timer