Aktivitetsanalyser og fagdidaktiske vurderinger i kroppsøvingsfaget (MGL4066)
Emnet legger vekt på å belyse sentrale fagdidaktiske problemstillinger i kroppsøvingsfaget. Refleksjonene vil dreie seg om elevenes læringsutbytte av kroppsøvingsundervisningen sett i lys av læreplan, læringsstrategier og læringsklima.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL4066
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Fagdidaktikk i kroppsøving, elevens læring og danning
- Ulike bevegelsesmiljø, lærerens aktivitetskunnskap
- Utprøving, observasjon og evaluering av undervisningsopplegg
- Inkluderende kroppsøving
- Læringsklima i kroppsøving
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten skal ha:
- Kunnskap om fagdidaktisk forskning i kroppsøving
- Kunnskap om betydningen av ulike bevegelsesmiljø for elevenes læring
- Kunnskap om ulike utfordringer og muligheter knyttet til inkludering i kroppsøvingsundervisning
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- Observere og analysere kroppsøvingsundervisning i lys av gjeldende læreplan, reflektere over planlegging, gjennomføring og evaluering av kroppsøvingsundervisning
- Reflektere over hvordan livslang bevegelsesglede kan fremmes gjennom kroppsøvingsfaget.
- Arbeide med digitale verktøy ved analyser data knyttet til læringsklima i kroppsøving.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
- Analysere fagdidaktiske problemstillinger i kroppsøving i lys av forskningslitteratur
- Drøfte hvordan gode læringsmiljø kan utvikles og påvirke elevenes læring i kroppsøvingsundervisningen
- Bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i kroppsøvingsfaget
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
Hjemmeeksamen på 5 arbeidsdager*. En oppgave fra arbeidskrav må omarbeides og leveres på nytt, hvilken oppgave som må leveres blir avgjort ved tilfeldig trekning. Omfang: 3000 +/- 10 %, utenom forside, innholdsfortegnelse, litteratur og evt. vedlegg; krav til APA 7th.Ved kontinuasjonseksamen bearbeides samme oppgave.Allerede innsamlet datamateriale kan benyttes ved ny innlevering ved kontinuasjonseksamen.*utlevering og innlevering vil finne sted innenfor vanlig arbeidstid.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- 80 % tilstedeværelse, datainnsamling av samtlige arbeidskrav skjer i undervisningen, dermed er dette nødvendig.
- 3 arbeidskrav på 2000 ord +/- 10 %
Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Eva LeibingerFaglærer:
Dag Ove Granås HovdalFaglærer:
Silje Eikanger KvaløFaglærer:
Eva LeibingerFaglærer:
Atle MjåtveitPraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgStudiekoordinator:
Kjersti GjedremArbeidsformer
Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, seminar presentasjoner, praktisk utprøving av aktivitetstilbud.
Arbeidsinnsatsen er beregnet slik:
Forelesninger (/m forberedelse og etterarbeid) 102 timer
Praktiske undervisning, workshop og seminarer 84 timer
Arbeidskrav (1+2+3) 120 timer
Eksamen (5 dager) 40 timer
Selvstudium 70 timer
Totalt 421 timer