Forskningsmetode (MHV111)
Emnet gir en inngående innsikt i ulike forskningsmetoder, inkludert kvalitative og kvantitative metoder. Det skal bidra til inngående kunnskap i helsevitenskaplig forskning, den vitenskapelige forskningsprosessen og forskningsmetodikk som styrker studentens evne til å planlegge og gjennomføre metodedel i vitenskapelig forskning. Emnet deles i to deler, kvantitativ og kvalitativ del. De to delene utvider studentens kunnskap om kvantitativt og kvalitativt forskningsdesign, forskningsprosess, datainnsamling og dataanalyser. Ut fra forskningens hensikt og forskningsspørsmål lærer studenten å framstille vitenskapelig tekst knyttet til gjeldende datainnsamling, analyse og tolkning, kritisk granskning, forskningsetiske spørsmål og overførbarhet av forskningsresultater til praksis i helse-, velferds- og omsorgstjenester.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MHV111
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Kvalitative metoder:
- Grunnleggende begreper i kvalitative metoder
- Utvalgsmetoder
- Datainnsamling, individuelle intervju og fokusgruppeintervju
- Dataanalyse, som innholdsanalyse, systematisk tekstkondensering og tematisk analyse
- Styrker og svakheter ved ulike metodiske tilnærminger
- Overførbarhet av forskningsresultater
- Etiske retningslinjer for forskning som benytter kvalitative metoder
Kvantitative metoder:
- Grunnleggende begreper i kvantitative metoder
- Hypotesegenerering og hypotesetesting
- Utvalgsmetoder
- Datainnsamling og datahåndtering, inkl. håndtering av manglende data
- Sannsynlighetsteoretiske prinsipper, inkl. sentralgrenseteoremet, p-verdi og konfidensintervall
- Deskriptiv og inferensiell statistikk
- Statistiske analyser: univariate og bivariate analyser, regresjonsanalyse
- Programvare for statistiske analyser
- Styrker og svakheter ved ulike metodiske tilnærminger, validitet, reliabilitet, generaliserbarhet, bias
- Retningslinjer for forskning som benytter kvantitative metoder
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
- har inngående kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative metodiske tilnærminger, inkludert deres styrker og svakheter ved anvendelse
- har inngående kunnskaper om utvalg, datainnsamling og dataanalyse innen kvalitativ og kvantitativ forskning
- har inngående kunnskaper i hvordan presentere og bruke forskningsmetoder i forskningsprosessen
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan problematisere og formulere forskningsspørsmål og hypoteser med utgangspunkt i tidligere forskning og anerkjente kvalitetsprinsipper for kvalitativ og kvantitativ forskning
- kan planlegge forskning basert på passende metodevalg
- kan argumentere for metoder for utvalg, datainnsamling og målemetoder
- kan argumentere for valg av tilnærming til dataanalyse
- kan forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder
- kan vurdere konstruktivt og kritisk egen og andres forskning
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan reflektere over og anvende sine metodiske kunnskaper og ferdigheter til å planlegge en hel forskningsprosess
- kan formidle en selvstendig holdning og sammenstille et vitenskapelig arbeid ut fra krav til akademisk skriving, intern logikk og fagområdets metodiske uttrykksformer
- kan argumentere og kritisk vurdere og validere forskningsresultat og faktorer som påvirker kvaliteten i et forskningsprosjekt
- kan reflektere rundt sin egen rolle i forskningen, samt hvordan dette kan gjøres for å styrke studiens validitet og pålitelighet
- kan reflektere over og kommunisere sitt kunnskapsbidrag i vitenskapelig sammenheng og stimulere til utvikling i helse-, velferds- og omsorgstjenester
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
Eksamen består av en eller flere oppgaver knyttet til kvalitativ og/eller kvantitativ metode. Oppgaven skal leveres individuelt og ha et omfang på 3000 ord (+/- 10%).