Fokus på normalt svangerskap, fødsel, barsel og nyfødt nyfødt (MJOP20)
Kliniske studier gjennomføres i kommunehelsetjenesten og ved spesialisthelsetjenestens føde- og barselavdelinger. Fokus rettes spesielt mot ivaretakelse av normale svangerskap, fødsler og barseltid med vektlegging av jordmorfaglig kunnskap og håndverk. Organiseringen av praksisemnene medfører at studenten vil få klinisk erfaring også med kompliserte tilstander, patologi og vurdering av risikofaktorer.
Emnet bidrar til kvantitetskrav i praksis i hele masterstudiet. Disse kravene blir oppfylt ved videreutvikling av kunnskap, dokumentasjon og refleksjon av læresituasjoner, og mestring av kliniske ferdigheter.
Emnet skal bidra til at kvantitetskrav til praksis i hele masterstudiet blir oppfylt ved videreutvikling av kunnskap, dokumentasjon og refleksjon av læresituasjoner, og mestring av kliniske ferdigheter. Studenten skal også forberede seg skriftlig til forventningssamtale, midtvurdering og sluttevaluering med vurdering av eget læringsutbytte.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MJOP20
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet vil blant annet inneholde følgende spesifikke fagområder:
Svangerskapskontroller og rådgivning av gravide. Ivaretakelse av ukompliserte fødsler. Jordmorfaglig omsorg for friske mødre og deres nyfødte i barseltiden. Håndgrep som Leopolds håndgrep og støtting av perineum. Insitu simulering. Ammeobservasjoner og ammeveiledning. Fokus på brukerinvolvering.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om normale svangerskap, fødsler og barseltid for mor og barn
- har avansert kunnskap om amming og tilknytningsprosessen mellom mor og barn
- har kunnskap om gjeldende seleksjonskriterier
Ferdigheter
Kandidaten
- anvender jordmorfaglige ferdigheter som Leopolds håndgrep, vurdering av fosterlyd og rier, og fremmer det normale fødselsforløp. Vurderer eventuelle rifter og begynnende suturering under veiledning av praksisveileder/praksislærer.
- vurderer og iverksetter tiltak i samarbeid med praksisveileder ved mottak av den gravide kvinnen, under fødsel og i barseltida
- viser empati, bruker prinsipper for god kommunikasjon og brukerinvolvering i forhold til samarbeidspartnere og i møte med den enkelte bruker og hennes familie
- dokumenterer og rapporterer ved hjelp av sjekkliste/SBAR i tråd med lokale rutiner, gjeldende retningslinjer og faglige veiledere.
- kan bruke metoder for prevensjonsveiledning, rekvisisjon og administrasjon av alle typer prevensjonsmidler.
- kan gjennomføre livmorhalsprøve.
Generell kompetanse
Kandidaten
- anvender avansert kunnskap om svangerskapets fysiologi og psykososiale faktorer for å styrke kvinnens opplevelse av mestring og egenomsorg
- analyserer kliniske problemstillinger og handler i tråd med faglige og etiske retningslinjer
- har innsikt i og gjør rede for egen jordmorfaglige kompetanse, relasjonskompetanse og egen faglige utvikling
- kommuniserer med brukere og samarbeidspartnere om faglige problemstillinger relatert til svangerskap, fødsel og barsel både i kommune- og spesialisthelsetjenesten
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis | 1/1 | 8 Uker | Bestått/ Ikke bestått |
For å bestå MJOP20 må studenten ha gjennomført veiledet praksis med maks 10 % fravær, og fått praksisen vurdert som bestått i henhold til rammeplanen og emnets vurderingsskjema. Dette inkluderer følgende:
• kvantitative kliniske krav skal dokumenteres fortløpende, med skriftlig dokumentasjon av selvvurdering og refleksjon over læresituasjoner
• individuelt fagnotat (1500 ord)
• Dersom det oppstår tvil om godkjenning av praksis, skal studenten halvveis, og senest tre uker før avsluttet praksisperiode, få skriftlig melding. Meldingen skal angi hva studenten ikke mestrer og hvilke krav som må oppfylles for å få godkjent de praktiske studiene. Skulle studenten til tross for tilfredsstillende studieprogresjon ved midtvurdering vise handling/adferd som åpenbart ikke gir grunnlag for å bestå praksis, kan studenten likevel få karakteren ikke bestått selv om forutgående tvilmelding ikke er gitt.
Fagperson(er)
Faglærer:
Simone WiikFaglærer:
Janne Gabrielle HunsbethFaglærer:
Ingrid Bjerkholt AamlidEmneansvarlig:
Torhild BorlaugStudieprogramleder:
Eva Christina Furskog-RisaFaglærer:
Eva Christina Furskog-RisaArbeidsformer
- individuelle målsettinger -plan for praksis som grunnlag for forventningssamtale
- veiledet klinisk praksis inklusive skriftlig eller muntlig refleksjon
- dokumentasjon av kvantitative kliniske krav (progresjonsliste som følger hele studieforløpet)
- fagnotat
- skriftlig selvvurdering i forkant av midt- og sluttvurdering
- selvstudium
- simuleringstrening inkludert studentledet simuleringstrening