Forskningsdesign og anvendt metode (MKS200)
Emnet gir en fordypning i vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetodologi i relasjon til eget forskningsarbeid. Fokus er på en forsvarlig forskningsprosess som er forankret i vitenskapsteoretiske og forskningsetiske overveielser. Videre gir emnet inngående kunnskap om krav til ulikeforskningsdesign og ulike faser i forskningsprosessen. Emnet skal gi et grunnlag for valg av forskningsdesign og utarbeidelse av prosjektplan. Prosjektplan er et individuelt selvstendig og vitenskapelig arbeid i form av en utfyllende og begrunnet prosjektbeskrivelse for en valgt studie.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MKS200
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
• Kvalitativt design
• Kvantitativt design
• Mixed method design
• Systematiske litteraturoversikter
• Forskningsdesign - prosjektplanarbeid/litteratursøk
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet har kandidaten følgende læringsutbytte, definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskaper
Kandidaten
• har inngående forståelse i vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetodologi i relasjon til eget forskningsarbeid
• har inngående kunnskaper i metode knyttet til eget forskningsdesign
• har inngående kunnskaper i hvordan utforme og presentere en forskningsplan
• har avansert kunnskap om styrker og svakheter ved forskningsdesign både når det gjelder den helhetlige sammenhengen og de enkelte delenes egen kvalitet
Ferdigheter
Kandidaten
• kan gjennomføre systematiske litteratursøk og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder
• kan planlegge og kritisk vurdere eget og andres forskningsdesign
• kan planlegge og begrunne et avgrenset forskning- / utviklingsprosjekt
• kan analysere og argumentere for valg av metodologiske overveielser og bruk av kvantitativ eller kvalitativ metodedesign knyttet til eget forskningsarbeid
• kan argumentere for valg av kvantitative og kvalitative analyser og tolkningsmetoder
• kan argumentere for valg av vitenskapsteoretisk posisjon, forskningsområde, problemstilling, teoretiske perspektiv, metodologiske overveielser, forskningsetiske retningslinjer og personvern relatert til egen prosjektplan
Generell kompetanse
Kandidaten
• kan kritisk bedømme bruk av forskningsetikk i egen og andres forskning
• kan handle i samsvar med forskningsetiske retningslinjer
• kan vurdere og argumentere for ulike faktorer som påvirker et forsknings- og utviklingsprosjekt
• kan vurdere og anvende vitenskapelig litteratur, samt vurdere konstruktivt og kritisk egen og andres forskning
• ser betydningen av å kritisk vurdere og formidle forskningsresultater
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
Individuelt vitenskapelig paper. Omfang 3000 ord.