Faglig fordypning – forskningsdesign (MKS220)
Emnet tilbys studenter som har valgt avkortet studieforløp på 90 studiepoeng som fører frem til videreutdanning i kreftsykepleie. Emnet gir fordypning i vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetodologi i relasjon til eget fordypningsarbeid og prosjektplan. Fokus er på en forsvarlig forskningsprosess som er forankret i vitenskapsteoretiske og forskningsetiske overveielser. Videre gir emnet inngående kunnskap om krav til ulikeforskningsdesign og ulike faser i forskningsprosessen. Emnet skal gi et grunnlag for utarbeidelse av et valgt forskningsdesign i form av en prosjektplan som kan begrunnes skriftlig og muntlig.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MKS220
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Merk
Emnet starter ikke før høsten 2025
Innhold
• Kvalitativt design
• Kvantitativt design
• Mixed method design
• Systematiske litteraturoversikter
• Forskningsdesign - prosjektplanarbeid/litteratursøk
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet har kandidaten følgende læringsutbytte, definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskaper
Kandidaten
• har inngående forståelse i vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetodologi i relasjon til eget fordypningsarbeid
• har inngående kunnskaper i hvordan utforme og presentere en forskningsplan
• har avansert kunnskap om styrker og svakheter ved forskningsdesign både når det gjelder den helhetlige sammenhengen og de enkelte delenes egen kvalitet
• har inngående kunnskaper i litteratursøk
Ferdigheter
Kandidaten
• kan gjennomføre systematiske litteratursøk og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder
• kan planlegge og kritisk vurdere eget og andres forskningsdesign
• kan planlegge og begrunne et avgrenset forskning- / utviklingsprosjekt
• kan analysere og argumentere for valg av metodologiske overveielser og bruk av kvantitativ eller kvalitativ metodedesign knyttet til eget forskningsarbeid
• kan argumentere for valg av kvantitative og kvalitative analyser og tolkningsmetoder
• kan argumentere for valg av vitenskapsteoretisk posisjon, forskningsområde, problemstilling, teoretiske perspektiv, metodologiske overveielser, forskningsetiske retningslinjer og personvern relatert til eget arbeid.
Generell kompetanse
Kandidaten
• kan kritisk bedømme bruk av forskningsetikk i egen og andres forskning
• kan handle i samsvar med forskningsetiske retningslinjer
• kan vurdere og argumentere for ulike faktorer som påvirker et forsknings- og utviklingsprosjekt
• kan vurdere og anvende vitenskapelig litteratur, samt vurdere konstruktivt og kritisk egen og andres forskning
• ser betydningen av å kritisk vurdere og formidle forskningsresultater
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig presentasjon | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Individuell muntlig presentasjon.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det er obligatorisk deltakelse på 2 seminar, minimum 75% registrert tilstedeværelse på seminar.
Ikke innfridd nærværsplikt inntil 75%, medfører at det kan skrives en skriftlig oppgave etter nærmere angitte retningslinjer, etter avtale med emneansvarlig. Oppgaven må være godkjent før studenten får adgang til eksamen i emnet. Ikke godkjente obligatorisk undervisningsaktivitet fratar studenten adgang til eksamen i MKS220