Kvantitativ forskningsmetode og statistikk (MPS140)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MPS140
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet har fire hovedmål. Å gi studentene:
- et godt grunnlag for å vurdere ulike tilnærminger til kvantitativ forskning i psykologi.
- inngående kunnskap i statistisk tenkning. Studentene vil grundig utforske statistiske tenkemåter med vekt på konseptuell mestring av sentrale begreper innen avansert statistisk modellering som populasjon, utvalg, feilmargin, konfidensintervall, hypotesetesting og p-verdi.
- innføring i bruk av den statistiske programvaren R.
- grundig kjennskap til måleinstrumenters reliabilitet og til statistiske modeller som ofte brukes i analyse av spørreskjemadata. Kunne forstå metode og resultatdelen i psykologiske forskningsartikler.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Etter endt emne skal studentene ha inngående kunnskap om
- forskningsdesign, validitet og grunnlag for å reflektere over slutninger basert på kvantitativ forskning i psykologi
- rollen til tilfeldig variasjon i data
- tverrsnitts- og longitudinale tilnærminger
- bruk av dataverktøy for moderne dataanalyse
Ferdigheter
Etter endt emne skal studentene
- kunne kritisk vurdere styrker og svakheter ved gjennomførte kvantitative studier i psykologi
- kunne bruke statistisk programvare til å lage grafer og tabeller
- kunne bruke statistisk programvare til å konstruere konfidensintervaller og utføre hypotesetester
- kunne tolke resultatet i en statistisk analyse og formulere det på en lettfattelig måte
- kunne utføre psykometriske teknikker som reliabilititetsanalyse og faktoranalyse
Generell kompetanse
Etter endt emne skal studentene
- ha inngående forståelse hvordan forhold ved forskningsdesignet påvirker slutninger som kan trekkes
- ha inngående forståelse for hvordan innhentet data alltid har iboende tilfeldig støy og hvordan denne kontrolleres
- kjenne til mulighetene i moderne programvare for grafisk framstilling av data
- forstå statistikkens rolle i moderne psykologi
- være oppmerksomme på uetisk bruk av statistikk som f.eks. kan føre til publikasjonsbias
- kjenne til utfordringer knyttet til personvern ved innhenting av data
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Alle kalkulatorer, Egne håndskrevne notater eller trykte notater 1), Lærebok, |
1) Dette gjelder egne papirnotater og alle typer papirutskrifter
• To uker før eksamen deles et eksamenscase ut, med tilhørende datasett. Caset beskriver noen overordnede problemstillinger som studentene skal utforske ved hjelp av statistisk programvare
• Eksamen er individuell femtimers skriftlig. Første halvdel av eksamen dreier seg om eksamenscaset, mens andre halvdel er frittstående oppgaver fra pensum.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Nærværskrav:
- Minst 50 % obligatorisk fysisk/online oppmøte.
- Oppmøte på online samlingene for bruk av programvare.
- Ha levert og fått godkjent konstruktiv evaluering av medstudenter i gruppen. Evalueringen gjelder medstudenters holdning til læring, kommunikasjon og samarbeid. Denne evalueringen skal gi medstudentene i gruppen konstruktive tilbakemeldinger på deres rolle i gruppens læringsarbeid.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Njål FoldnesStudieprogramleder:
Nicolay GauselArbeidsformer
- Ukentlig undervisning med individuell og gruppebasert oppgaveløsning.
- Undervisningen skal fortrinnsvis foregå i ukentlige fysiske samlinger på faste tidspunkt.
- I de første tre første undervisningsøktene kreves fysisk deltagelse.
- Bruk av programvare foregår i to online samlinger.