Kognitiv og affektiv nevrovitenskap (MPS150)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MPS150
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten ha avansert kunnskap om:
- Sentrale metoder som benyttes innen kognitiv og affektiv nevrovitenskapelig forskning, som fMRI, PET, hudledningsevne, EEG, øyebevegelser, hjerterate og testparadigmer
- hjernens struktur og funksjon relatert til kognitive funksjoner som språk, oppmerksomhet, hukommelse, eksekutiv kontroll, tenking, motorikk og persepsjon
- hjernens struktur og funksjon relatert til affekt og motivasjon, som de grunnleggendeemosjoner, de komplekse, skjemabaserte og fortolkningsbaserte emosjoner, bevisst opplevdsmerte, affekt og motivasjonell approach/avoidance
- samspillet mellom affekt, kognisjon og hjernens funksjon og struktur, sett i lys av overordnede modeller for hjernens funksjonsmåte og hjernens ulike funksjonelle nettverk
- hvordan affekt, kognisjon relatert til hjernens funksjoner har betydning for kliniske og anvendte problemstillinger som f.eks. arbeidspsykologi, smerte, stress, beslutningstaking, traumer og psykisk sykdom
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- Lese og forstå teoretiske og empiriske artikler innenfor kognitiv og affektiv nevrovitenskap, og forholde deg kritisk til metode og faglige argumenter
- kommunisere kunnskap om kognitiv og affektiv nevrovitenskap, både i form av en gruppepresentasjon og i form av en individuell skriftlig oppgave
- vurdere relevansen og anvendbarheten av de ulike metodene til anvendte problemstillinger som eksempelvis klinikk, smerte, stress, menneske-maskin interaksjon og arbeidspsykologi
- kunne gjennomføre egne datainnsamlinger ved bruk av de presenterte metodene
- analysere data som er fremskaffet med de presenterte metodene.
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- Peke på styrker og svakheter ved ulike nevrovitenskapelige forskningsmetoder
- kritisk evaluere konklusjoner trukket på bakgrunn av nevrovitenskapelig forskning
- reflektere over forholdet mellom hjernen og psykologiske fenomener
- forholde seg kritisk til faglige kilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer i kognitiv nevrovitenskap
- kommunisere om, og formidle, basalfaglig kunnskap innenfor eget fag, og ha lagt grunnlaget for å kunne formidle til andre faggrupper, spesialister og allmennheten
- reflektere over forskningsetiske aspekt med hensyn til håndtering av forsøkspersoner, gjennomføring av eksperiment, samt etiske forhold knyttet til publisering av resultater
- reflektere over muligheter og begrensninger med eksperimentelle design, og hvordan korrekt anvende og tolke funn fra statistiske analyser
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
• Studentene skal besvare flervalgsoppgaver, og 3 av 4 kortsvarsoppgaver. Både flervalgsoppgavene og kortsvarsdelen må bestås individuelt for å få bestått eksamen.
• Flervalgsoppgavene vektes 30 %, kortsvarsoppgavene samlet 70 % av karakteren.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Godkjenning / ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Obligatoriske aktiviteter:
- Deltagelse på observasjon og labøvelser.
- Presentasjon av skriftlig gruppeoppgave. Studentene arbeider i grupper på opp til 3 studenter (2000-2500 ord inklusive referanser (APA 7th).