Miljøpsykologi (MPS180)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MPS180
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Etter endt emne skal studentene
- ha avansert forståelse av historisk utvikling, aktuelle teorier, empiri og metode innen fagfeltet miljøpsykologi
- ha inngående kunnskap om kommunikasjonsprosesser og intervensjonsteknikker i forhold til miljøets virkning på mennesker og menneskenes virkning på miljøet-
- kunne analysere og reflektere rundt ulike problemstillinger i miljøpsykologi basert på konseptualisering og ulike teoretiske modeller
Ferdigheter
Etter endt emne skal studentene
- ha erfaring med hvordan man kan anvende teorier og empiri fra miljøpsykologien for å analysere, tenke kritisk rundt og løse både teoretiske og praktiske problemstillinger innenfor miljø-mennesket samspillet
- kunne utvikle relevante problemstillinger og skrive en selvstendig teoretisk oppgave innen fagfeltet miljøpsykologi
- kunne finne og kritisk velge ut vitenskapelig relevant litteratur innen fagfeltet miljøpsykologi
- kunne gjøre en selvstendig muntlig og skriftlig presentasjon av teori og empiri fra fagfeltet miljøpsykologi
Generell kompetanse
Etter endt emne skal studentene
- kunne demonstrere en etisk, kritisk, analyserende og innovativ tilnærming til kunnskap og praksis innen fagfeltet miljøpsykologi
- kunne anvende sin kunnskap og sine ferdigheter på nye områder for å besvareproblemstillinger i miljø-mennesket samspillet
- kunne kommunisere, presentere, og reflektere om faglige problemstillinger, samt analysere og konkludere innen fagfeltet miljøpsykologi
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Deltagere skal lage og levere en mappe med en emnerelevant tekst, sammensatt av flere deler. En del av teksten identifiserer og beskriver nærmere et miljørelevant problem, utfordring, eller mål, fra et psykologisk perspektiv. Denne delen blir levert på nærmere angitt tidspunkt i løpet av semesteret, og deltagere får tilbakemelding for videre utvikling av teksten. Basert på denne utvikler deltagere en evidens-basert tiltaksstrategi for det valgte problemet, som former den andre delen av mappen. Sluttvurdering er basert på hele mappen.Studenter som ikke består ordinær eksamen, kan ved ny eller utsatt eksamen (kontinuasjonseksamen) levere en bearbeidet versjon av mappen. Studenter som ikke har bestått eksamen senest ved ny og utsatt eksamen, må ta eksamen i emnet med etterfølgende kull og følge det undervisnings- og eksamensopplegget som gjelder for dette kullet.