Rusproblematikk og psykiske helseutfordringer – refleksjon, relasjonskompetanse og veiledning (MRP150)
Innen psykisk helse og rusarbeid er relasjonen det bærende element. Selv med ulike behandlingsmetoder og nye måter å forholde seg til rus og psykiske lidelser, har relasjonen og samhandling til enhver tid vist seg å være det bærende element. For å hjelpe en annen til et «annet sted», må man først møte personen der denne er. Man må da forstå personens situasjon, vise empati og evne til å reflektere sammen med personen. Et godt redskap til å skape en relasjon og motivere personen man samtaler med til endring og refleksjon er bla. bruk av motiverende intervju.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MRP150
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Dette er et delvis praktisk emne, bestående av forelesninger og refleksjon i mindre grupper. Det vil bli undervist om veiledningsmetodikk med forskjellige veiledningsmetoder som problemløsende veiledning, reflekterende team modell og motiverende intervju (MI). Veiledningen vil omhandle både kollegaveiledning og veiledning av tjenestemottagere.
I gruppene vil studentene få anledning til å teste seg selv ved å tegne hverandres genogram (nettverkskart) og føre en samtale omkring dette. Studentene vil også få øve seg på bruk av motiverende intervju og forskjellige veiledningsteknikker. Et bærende element vil være å bevisstgjøre og øke studentenes relasjonskompetanse.
I gruppeveiledningen vil studentene også bli utfordret til å reflektere over tidligere emners relevans for praksis og egen læring.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
- Har inngående kunnskap om relasjonens betydning for samarbeid
- Har kunnskap om profesjonell veiledning
- Har kunnskap om hva som fremmer og forsterker personers motivasjon til endring
Ferdigheter
Kandidaten:
- Kan analysere og reflektere kritisk over teoretiske og praktiske utfordringer som oppstår i relasjoner
- Kan gjennomføre samtaler basert på motiverende intervju-metodikk
- Kan forstå, motivere, og samhandle med tjenestemottagere og pårørende om helserelaterte lærings- og endringsprosesser
- Kan argumentere for viktigheten av profesjonell veiledning
- Kan gjennomføre kollegaveiledning
- Kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap sammen med tjenestemottakeres kunnskap og behov
- Kan tegne tjenestemottagers genogram og gjennomføre samtale basert på tilgjengelig informasjon.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- Kan analysere og reflektere over utfordringer i relasjoner med tjenestemottagere
- Kan analysere og reflektere over egen praksis
- Kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser innen tverrfaglige felt for psykisk helse og rus innen refleksjon, relasjonskompetanse og veiledning
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 45 Minutter | Bestått/ Ikke bestått |
Tematikk til fremlegg (30 min) utleveres en uke i forkant
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Studieprogramleder:
Trond Erik GrønnestadEmneansvarlig:
Ingrid Ølfarnes RøyslandArbeidsformer
Forelesning
Obligatorisk Refleksjon/veiledning i gruppe (80 % for å få gå opp til eksamen)
Simulering
(5-6 dager som starter med forelesning. Resten av dagen er gruppeveiledning. Klassen deles i tre grupper med ca. 10 personer i hver gruppe, med to gruppeveiledere i hver gruppe)