Forskningsmetode og prosjektseminar (MSO130)
Emnet skal gi en innføring i samfunnsforskning, og kunnskap om ulike tilnærminger innenfor samfunnsvitenskapelige forskning. Emnet skal gi kunnskap og ferdigheter i både kvalitative og kvantitative forskningsdesign som grunnlag for selvstendig vitenskapelig arbeid. Formålet er å støtte og bidra til at studentene kommer videre i sitt arbeid med masteroppgaven.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MSO130
Versjon
3
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet er fokusert på studentens eget arbeid med å utvikle foreløpig prosjektplan for masteroppgaven.
I tillegg vil man gjennomgå:
- Kvantitative metoder og statistisk analyse
- Kvalitative metoder og kvalitativ analyse
- Litteraturstudier: en innledning
- Mixed Methods: en innledning
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene ha oppnådd følgende læringsmål:
Kunnskap
- Kunne redegjøre for hva vitenskapelig forskningsmetode er
- Ha kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder, og hvilken type kunnskap de ulike forskningstradisjonene kan bidra med i samfunnsvitenskap
- Kunnskap om statistiske begreper og statistiske analyser (univariat-, bivariat- og multivariat analyse)
- Kunnskap om kvalitative begreper og kvalitative analyser (særlig tekstanalyse
Ferdigheter
- Anvende kvantitative og kvalitative forskningsmetoder på et grunnleggende nivå, og tolke resultater fra studier med både kvalitativ og kvantitativ tilnærming.
- Arbeide selvstendig med beskrivelser av fordelinger på enkeltvariabler, og sammenhenger mellom flere variabler
- Arbeide selvstendig med kvalitativ forskning
- Anvende tematisk tekstanalyse
- Studentene skal ha inngående kunnskap om eksisterende forskning på valgte forskningsområde, og de skal kunne finne forskningslitteratur som er relevant for masteroppgaven.
- Studentene skal ha kunnskap om oppgaveskriving.
- Studentene skal kunne presentere sitt prosjekt på en strukturert og helhetlig måte.
- Studentene skal meste både teori og metode som skal tas i bruk senere i masterskrivingen.
- Studentene skal kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer.
Generell kompetanse
- Kritisk evne til å vurdere når kvantitativ og / eller kvalitativ forskning er hensiktsmessig, og gjøre metodiske refleksjoner knyttet til forskningsspørsmål
- Utvikle evnen til kritisk å reflektere over forskningsetiske spørsmål
- Studentene skal bidra til nytenkning, og de skal kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Kalkulator |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Denne obligatoriske aktiviteten må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning vil bli trukket fra eksamen.
Foreløpig prosjektplan for masteroppgaven: Det leveres en foreløpig prosjektplan for masteroppgaven. Omfang 5 - 10 sider. Referansestil: APA 7th. Studentene får skriftlig tilbakemelding som forberedelse til levering av endelig prosjektplan.