Deltakelse og læring i mangfoldige læringsfellesskap (MSP310)
Målsettingen for emnet er å bidra til kunnskap om barnehagens og skolens forståelse av ulikhet og hvordan dette nedfelles i den pedagogiske virksomheten. Sentrale tematikker i emnet er: deltakelse og læring, likeverd og sosial rettferdighet. Gjennom analyse av faglitteratur i emnet skal studentene belyse og diskutere hvordan perspektiver på mangfold og deltakelse i ordinære læringsfellesskap gir innhold og mening til begrepet inkludering.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MSP310
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- Ha inngående kunnskap om de sentrale tematikkene i inkluderende pedagogikk: læring og deltakelse, mangfold, likeverd og sosial rettferdighet
- Ha inngående kunnskap om sammenhengen mellom kommunikasjon og deltakelse i mangfoldige læringsfelleskap
- Ha inngående kunnskap om sammenhengen mellom forståelser av ulikhet og tilrettelegging for deltakelse i mangfoldige læringsfellesskap
Ferdigheter
- Kunne analysere og kritisk vurdere faglitteratur med sikte på å utvikle inkluderende praksiser
- Kunne bruke relevant kunnskap om læring og deltakelse, mangfold, likeverd og sosial rettferdighet til å identifisere og redusere ekskluderende prosesser
Generell kompetanse
- Kunne reflektere over etiske problemstillinger knyttet til barnehagens og skolens forståelse av ulikhet mellom barn og unge
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig oppgave | 1/1 | 10 Uker | Bokstavkarakterer |
Eksamensprosjektet er en analyse av faglitteratur: tema og problemstilling godkjennes av faglærer, og det jobbes med eksamensprosjektet gjennom hele emnet. Veiledning tilbys innenfor rammen av fire skriveseminarer. Omfang på oppgaven: 5000 ord, ekskl. litteraturlisten (+/- 10 %). Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).Studiet er underlagt løpende skikkethetsvurdering (ref. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning - Lovdata)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan fremstilles for eksamen.
- Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning på campus (80%)
- Deltakelse i 4 skriveseminarer (25% fravær godkjennes)
- Innlevering av 4 skriftlige arbeid i tilknytning til utvikling og gjennomføring av analysen av faglitteratur (eksamensprosjektet)
- Muntlig presentasjon av arbeidet med eksamensprosjekt for faglærer og medstudenter
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Marieke Gerdien BruinFaglærer:
Finn MartinsenFaglærer:
Marieke Gerdien BruinStudiekoordinator:
Solveig RöwekampArbeidsformer
Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.
Studiet legges opp med 2 samlinger på UiS på inntil 3 dager hver. Det legges opp til bruk av varierte arbeidsmåter med ulike former for nettstøtte før, mellom og etter samlingene, inklusiv nettforelesninger og nettmøter.
Eksamensprosjekt: I studiet skal studentene utvikle og arbeide med et individuelt eksamensprosjekt som er en faglig, analytisk fordypning i pensumlitteratur, samt noe selvvalgt litteratur. Eksamensprosjektet tar utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling.
Seminararbeid: Arbeidet med eksamensprosjektet knyttes til 4 skriveseminarer: 2 på campus (i tilknytning til samlingene) og 2 med nettstøtte. Skriveseminarene har fokus på eksamensprosjektene som studentene jobber med og dermed sammenhengende prosessorientert skriving. Faglig veiledning og tilbakemelding inngår i seminararbeid.
Litteratur: I litteraturlisten er kjernelitteraturen oppgitt. Den selvvalgte litteraturen velger studentene i tilknytning til det tema som det arbeides med i eksamensprosjektet. Ut over dette forventes at prosjektene forholder seg til nasjonale styringsdokumenter (Opplæringslov, Læreplanverk og Veiledere m.m.) i den grad det er relevant for oppgaven.
Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer.