Perspektiver på samarbeid med barn (PHD302)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PHD302
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
- Kandidaten er i kunnskapsfronten innenfor sosialpedagogikk og behersker vitenskapteoretiske perspektiver og metoder knyttet til sosialpedagogisk praksis, arbeidet og samarbeid med barn
- Kandidaten kan bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier, innovative metoder, fortolkninger og faglige prosjekter hvor arbeid og samarbeid med barn står sentralt.
- Kandidaten kan vurdere hensiktsmessigheten og bruken av ulike tidsaktuelle og innovative metoder og prosesser i forskning og faglige prosjekter ut ifra kunnskap om EUs strategidokumenter, FNs bærekraftsmål og ulike innovative faglige og vitenskapsteoretiske perspektiver knyttet til arbeid og samarbeid med barn.
Ferdigheter
- Kandidaten kan drive forskning på høyt internasjonalt nivå på fagområdet arbeid og samarbeid med barn
- Kandidaten kan identifisere etiske utfordringer knyttet til arbeid og samarbeid med barn innenfor ulike institusjonelle rammer og håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordra etablert kunnskap og praksis på fagområdet arbeid og samarbeid med barn
- Kandidaten kan formulere komplekse problemstillinger knyttet til kurstematikken, belyse, analysere og drøfte utfordringene knyttet til komplekse problemstillinger med utgangspunkt i pensumlitteraturen.
Generell kompetanse
- Kandidaten kan identifisere, analysere og drøfte relevante etiske utfordringer knyttet til profesjonelles arbeid og samarbeid med barn innenfor ulike institusjonelle rammer og utøve egen forskning på fagområdet med et høyt nivå av faglig integritet
- Kandidaten kan formidle egne resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler og delta i debatter innenfor fagområdet arbeid og samarbeid med barn i internasjonale fora
- Kandidaten kan styre komplekse arbeidsoppgaver og innovative prosjekter, vurdere behovet for, ta initiativet til og drive innovasjon innen fagområdet arbeid og samarbeid med barn
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Dokumentert arbeidserfaring i institusjoner hvor arbeidet med barn foregår.
Grunnkunnskap om FNs bærekraftsmål.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått | Alle |
Individuell skriftlig oppgave på 4000 ord, basert på godkjent abstrakt. Oppgaven skal omhandle eget valgt tema med utgangspunkt i pensumlitteraturen.Varighet: innlevering av oppgaven er en måned etter kursets slutt.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Mikhail GradovskiArbeidsformer
Undervisning foregår over 3 dager med forelesninger, diskusjoner og aktive læringsformer. Egenstudier som inkluderer lesing av pensumet og skriftlig arbeid med abstraktet kan beregnes på minst tre uker.
Emnet kan undervises på norsk eller engelsk.
Undervisningen kan bli avlyst eller endret dersom det er færre enn 5 påmeldte og/eller Institutt for sosialt arbeid/forskerskolen ikke har undervisningskapasitet.
Undervisningssted: campus NTNU (høst 2023) og campus UiS (høst 2024)