Religion fagdidaktikk del 1 (PPU138)
I dette emnet skal studentene utvikle didaktisk kompetanse i religion, livssyn og etikk med hovedfokus på trinn 8-13 i skolen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
PPU138
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Timeplan
Innhold
I dette emnet skal studentene utvikle didaktisk kompetanse i religion, livssyn og etikk med hovedvekt på ungdomstrinnet og den videregående skole.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal kandidaten
- ha kunnskap om fagets plass, utbredelse, progresjon og begrunnelser i skolen
- kunne analysere og anvende relevant forskning knyttet til formidling og undervisning av faget
- Ha kunnskap om fagdidaktiske utfordringer og muligheter knyttet til å realisere læreplaner i klasserommet
- ha kunnskap om et bredt repertoar av læringsstrategier og arbeidsmetoder i faget, samt tradisjonelle og digitale læremidler i undervisningen
Ferdigheter
Etter endt studium skal kandidaten
- kunne analysere læreplaner i faget for ungdomstrinnet og videregående skole, og utvikle lokale planer som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering i undervisningen
- kunne planlegge, gjennomføre og begrunne undervisning i faget med og uten teknologiske hjelpemidler
- kunne bruke varierte og relevante metoder i undervisningen, og tilpasse opplæringen i faget slik at den tar hensyn til elevenes ulike læringstempo, deres interesse for faget og evne til abstrakt tenkning.
- kunne anvende digitale verktøy og undervisningsprodukter til beste for elevenes læringsutbytte
Generell kompetanse
Etter endt studium skal kandidaten
- kunne orientere seg i faglitteratur og læreplaner, forholde seg kritisk og utvikle egen faglig praksis
- kunne videreutvikle egen kompetanse gjennom å orientere seg i faglitteratur og kommunisere faglige problemstillinger til elever, kolleger og foresatte
- kjenne til og kunne bidra med fagetiske meninger og vurderinger
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk arbeidskrav
For å kunne gå opp til eksamen må studenten gjennomføre en muntlig presentasjon av et undervisningsopplegg. Presentasjonen skal vurderes av faglærer til vurdering godkjent / ikke godkjent.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kjersti Gjerde BrekklundStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøPraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardArbeidsformer
Emnet har varierte undervisningsformer i klasse, gruppe og individuelt.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.