Religion fagdidaktikk del 2 (PPU139)
I dette emnet skal studentene utvikle didaktisk kompetanse i religion, livssyn og etikk med hovedvekt på ungdomstrinnet og videregående skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
PPU139
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Timeplan
Innhold
I dette emnet skal studentene utvikle didaktisk kompetanse i religion, livssyn og etikk med hovedfokus på ungdomstrinnet og i videregående skole.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal kandidaten
- ha kunnskap om fagets plass, utbredelse, progresjon og begrunnelser i skolen
- kunne analysere og anvende relevant forskning knyttet til formidling og undervisning av faget
- Ha kunnskap om fagdidaktiske utfordringer og muligheter knyttet til å realisere læreplaner i klasserommet
- ha kunnskap om et bredt repertoar av læringsstrategier og arbeidsmetoder i faget, samt tradisjonelle og digitale læremidler i undervisningen
Ferdigheter
Etter endt studium skal kandidaten
- kunne analysere læreplaner i faget for trinn 8-13 i skolen og utvikle lokale planer som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering i undervisningen
- kunne planlegge, gjennomføre og begrunne undervisning i faget med og uten teknologiske hjelpemidler
- kunne bruke varierte og relevante metoder i undervisningen, og tilpasse opplæringen i faget slik at den tar hensyn til elevenes ulike læringstempo, deres interesse for faget og evne til abstrakt tenkning.
- kunne anvende digitale verktøy og undervisningsprodukter til beste for elevenes læringsutbytte
Generell kompetanse
Etter endt studium skal kandidaten
- kunne orientere seg i faglitteratur og læreplaner, forholde seg kritisk og utvikle egen faglig praksis
- kunne videreutvikle egen kompetanse gjennom å orientere seg i faglitteratur og kommunisere faglige problemstillinger til elever, kolleger og foresatte
- kjenne til og kunne bidra med fagetiske meninger og vurderinger
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeoppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Oppgaven skal være på 3000 - 4000 ord.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk arbeidskrav
For å kunne gå opp til eksamen er det et krav at problemstilling for oppgaven er godkjent av faglærer innen angitt frist.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kjersti Gjerde BrekklundPraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardEmneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.