Naturfag fagdidaktikk del 2 (PPU146)
Emnet gir studentene et grunnlag for undervisning i naturfag hovedsakelig for trinn 8-13.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
PPU146
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Timeplan
Innhold
Emnet gir studentene et grunnlag for undervisning i naturfag med hovedfokus på ungdomstrinnet og den videregående skole. Studentene skal sette seg inn i naturfagets historie, status og egenart i en nasjonal og internasjonal kontekst.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal studentene
- ha kunnskap om naturfagets egenart i et vitenskapsteoretisk og historisk perspektiv
- ha inngående kunnskap om naturfagets plass, utbredelse, progresjon og begrunnelser i skolen
- kjenne til innholdet i norske læreplaner for naturfag
- kjenne til resultatene fra de store, internasjonale undersøkelsene i naturfag
- ha kunnskap om ulike elevholdninger til naturfaget, blant annet med utgangspunkt i kjønn og kulturell bakgrunn
- ha avansert kunnskap om ungdomskultur, spesielle utfordringer på ungdomstrinn og i videregående opplæring og kunne kommunisere og anvende dette faglig
- ha kjennskap til elevaktive arbeidsformer i naturfag
Ferdigheter
Etter endt studium skal studentene
- kunne argumentere for viktigheten av et sterkt naturfag i skole og samfunn
- kunne velge ut og vurdere lærestoff, læremidler, arbeidsmåter og vurderingsformer som er aktuelle innenfor naturfag
- kunne tilpasse lærestoff, læremidler og vurderingsformer til ulike undervisningsnivåer og elevkategorier i skolen
- kunne ta stilling til hvordan man som lærer forholder seg til ulike elevholdninger til naturfagene
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene
- kunne orientere seg i naturfagets faglitteratur, forholde seg kritisk og utvikle egen faglig praksis
- kjenne til og kunne bidra med fagetiske meninger og vurderinger
- kunne videreutvikle egen kompetanse gjennom å orientere seg i faglitteratur og kommunisere naturfaglige problemstillinger til elever, kolleger og foresatte
- vise seg som faglig kompetente og fagdidaktisk reflekterte innen naturfaget
- kunne betrakte naturfaget som både skolefag og vitenskapsfag med vekt på bruk av modeller i realfag og eksperimentelle metoder
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeoppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Individuell oppgave, 3500 ord +/- 10%.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Frode SkarsteinPraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardArbeidsformer
Emnet har varierte undervisningsformer i klasse, gruppe og individuelt. Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.