Yrkesdidaktikk - helse- og oppvekstfag (PPU260)
Studentene skal utvikle undervisningskompetanse innen helse- og oppvekstfag med hovedfokus på videregående skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
PPU260
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Timeplan
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal studentene
- ha kjennskap til læreplanene for helse- og oppvekstfag i videregående skole, samt aktuelle forskrifter.
- ha kjennskap til prinsippene for spesialundervisning
- ha kjennskap til opplæringskontoret for faget sitt og hvordan det jobber
- ha kjennskap til studietilbud innen helse- og oppvekstfag.
- ha kjennskap til overordnet læreplan og fagfornyelsen
Ferdigheter
Etter endt studium skal studentene
- kunne velge ut og vurdere lærestoff, læremidler, arbeidsmåter og vurderingsformer som er aktuelle innenfor helse- og oppvekstfag
- kunne tilpasse lærestoff, læremidler og vurderingsformer til ulike undervisningsnivåer i skolen
- kunne tilpasse lærestoff og undervisningsformer til ulike elevforutsetninger
- kunne foreta yrkesveiledning innen eget programområde
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene
- kunne begrunne undervisning med grunnlag i læreplanen for helse- og oppvekstfag i videregående skole
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Hjemmeoppgave og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell hjemmeoppgave | 45/100 | Bokstavkarakterer | Alle | |
Muntlig eksamen | 55/100 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Omfang på oppgaven: 3500 ord +/- 10 prosent.Varighet på muntlig vurdering: Inntil 30 min. Begge eksamensdeler må være bestått for å få samlet resultat i emnet.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Anne Kristin OdlandPraksiskoordinator:
Lene Båkind SolliePraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøArbeidsformer
Emnet har varierte undervisningsformer i klasse, gruppe og individuelt. Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt.
Praksis
Eget emne. Teori og praksis integreres.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Fagspesifikk yrkesdidaktikk (PPU214_1) | 15 |
Åpent for
Praktisk-pedagogisk utdanning, yrkesfag.
Eget emne. Teori og praksis integreres.
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.