Fagdidaktikk i økonomisk-administrative fag (PPU290)
Studentene skal utvikle undervisningskompetanse innen økonomisk-administrative fag med hovedfokus på videregående skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
PPU290
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Timeplan
Innhold
Studentene skal utvikle undervisningskompetanse innen økomisk-administrative fag med hovedfokus på videregående skole.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter endt emne skal studentene
- ha kunnskap om gjeldende læreplaner i økonomisk-administrative fag.
- ha kunnskap om forskjellige undervisningsmetoder i økonomisk-administrative fag.
- ha kunnskap om prinsippene for spesialundervisning og undervisningsdifferensiering
- ha kunnskap om prinsippene for elevbedrift og partnerskapsavtaler
Ferdigheter
Etter endt emne skal studentene
- kunne orientere seg i opplæringsloven og forskrifter til opplæringsloven
- kunne utarbeide lokale læreplaner ut fra læreplanverket i økonomisk administrative fag og kunne omgjøre disse til praktiske og teoretiske undervisningsopplegg
- kunne utarbeide og gjennomføre undervisningsopplegg i økonomisk-administrative fag
- kunne drøfte og argumentere for valg av undervisningsopplegg og - metoder
- kunne differensiere undervisningen med tanke på å gi elevene tilpasset opplæring
- kunne integrere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen
- kunne utarbeide og gjennomføre ulike vurderingssituasjoner
Generell kompetanse
Etter endt emne skal studentene
- kunne bruke strategisk klasseledelse for å forebygge og bearbeide konflikter og mobbing.
- kunne tilrettelegge undervisning til ulike elevforutsetninger
Forkunnskapskrav
Godkjente forkunnskaper i henhold til opptaksregler for opptak til PPU.
Eksamen / vurdering
Hjemmeoppgave og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell hjemmeoppgave | 45/100 | Bokstavkarakterer | Alle | |
Muntlig eksamen | 55/100 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Omfang på oppgaven: 3500 ord +/- 10 prosent.Varighet på muntlig vurdering: Inntil 30 min.Begge eksamensdeler må være bestått for å få samlet resultat i emnet.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Cecilie Skram GilStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøPraksiskoordinator:
Lene Båkind SolliePraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenArbeidsformer
Emnet har varierte undervisningsformer i klasse, gruppe og individuelt. Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.