Praksis - deltid (PPU610)
Praksis er knyttet tett opp til tematikken i pedagogikk og didaktikkemnene på måter som gjør at studentene utvikler sin profesjonskunnskap både gjennom praktisk handling, teoretisk refleksjon og bearbeiding av egne faglige, pedagogiske og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU610
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
4
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
Kunnskap
- ha kunnskap om lærerens oppgaver, roller og ansvar i opplæringen (musikk, dans, drama/teater)
- ha kunnskap om grunnskolen, kulturskolen og videregående skole som organisasjon og som arbeidsplass
- ha kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeidet i praksisskole
Ferdigheter
- kunne planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring i sitt respektive kunstfag med utgangspunkt i nasjonale og lokale styringsdokumenter
- kunne tilpasse opplæringen til elevenes/deltakernes individuelle forutsetninger og praksisstedets rammebetingelser
- begrunne valg av innhold og metoder i opplæringen
- ta ansvar for å utvikle og lede inkluderende, trygge og helsefremmende læringsmiljøer
Generell kompetanse
- kunne samarbeide med kolleger, elever, foreldre og aktuelle eksterne samarbeidsparter
- utvikle yrkesidentitet og yrkesetikk gjennom bl.a. å formulere og drøfte sin egen praksisteori
- har utviklet profesjonsfaglig digital kompetanse og kunne bruke digitale verktøy i opplæringen
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Eksamen i emnet er en avsluttende vurdering av den samlede praksisinnsatsen til den enkelte student. Vurderingen gir ikke karakter, men uttrykkes gjennom Bestått/ikke bestått.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Deltaking i praksisopplæringen med forberedelse, gjennomføring og etterarbeid, inkludert praksisrapporter, er obligatoriske arbeidskrav. Det er krav om 100 prosent deltakelse for å få bestått.
Vurdering av den enkelte students praktiske lærerdyktighet skal skje i samarbeid mellom praksislærer og faglærere fra utdanningsinstitusjonen. Studentene skal vurderes etter hver praksisperiode med beslutningen bestått/ ikke bestått. Hver praksisperiode kan gjennomføres inntil to ganger.
Etter avsluttet praksis i andre studieår gis det en avsluttende vurdering uttrykt etter skalaen bestått / ikke bestått. Det vises for øvrig til fakultetets praksishåndbok for utøvende og skapende kunstfag.