Enterprise Risk Management (RIS650)
Emnet gir forståelse for grunnleggende prinsipper innen ERM forankret i den nyeste tenkningen innen risikofaget.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
RIS650
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
NB! Dette er et valgemne og dersom det er færre enn 10 studenter oppmeldt pr. 20.august for høstsemesteret, kan dette medføre at emnet ikke tilbys.
Emnet omhandler risiko, usikkerhet, kunnskapskaraktersering og styringsgrunnlag i en forretningskontekst. Viktige emner er ERM rammeverk; usikkerheter og potensialet for overraskelser; integrering av ERM og strategiarbeid; samt anvendelse av konsepter som robusthet, resiliens og sårbarhet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne vil studentene:
Kunnskap
- ha dybdekunnskap om ERM prinsipper og rammeverk
- ha kunnskap om teorier, metoder og konsepter relatert til ERM
- forstå betydningen av risiko i foretakets strategiarbeid
- ha kunnskap om ulike typer av risiko som adresseres i ERM arbeidet
Ferdigheter
- kunne anvende ERM prinsipper og rammeverk
- kunne utføre risikostyringsarbeid i en forretningskontekst
Generell kompetanse
- styrket evne til å kommunisere utfordringer og løsninger relatert til ERM i et foretak
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Semesteroppgave og skriftlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/2 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Semesteroppgave | 1/2 | 1 Semestre | Bokstavkarakterer | Alle |
Både semesteroppgave og skriftlig eksamen må bestås for å få karakter i faget.Skriftlig eksamen er digital i InsperaSemesteroppgaven starter i begynnelsen av semesteret med frist for innlevering i månedskiftet oktober/november. Prosjektarbeidet utføres i grupper.Det er ingen kontinuasjonsmuligheter på semesteroppgaven. Studenter som ikke består kan ta denne delen av emnet i forbindelse med neste ordinære undervisning