Relasjoner, lek og læring 2 (SFP304)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
SFP304
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Merk
Emnet starter ikke før høsten 2025
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger til barns lek og helhetlige læring
- har kunnskap om ulike pedagogiske og psykologiske perspektiver på samspill og utvikling av relasjoner
- har kunnskap om hvordan det fysisk lekemiljøet kan bidra til å støtte opp under barns utforsking og kreative lek, aktiv deltakelse og inkludering
- har kunnskap om betydning av relasjonskompetanse for barns trygghet og læring
Ferdigheter
Studenten
- kan skape trygge og inspirerende lekemiljøer, i undervisning og på SFO
- kan inspirere og engasjere enkeltbarn og grupper av barn til å prøve ut nye leker og aktivitetar
- kan tilrettelegge det fysiske lekemiljøet slik at det inkluderer barns interesser, deltakelse og rett til medvirkning
- kan planlegge og legge til rette for at det fysiske leke- og læringsmiljøet utvikles i trå med barns interesser og behov
- kan møte barns initiativ og skapende uttrykk med respekt, engasjement og anerkjennelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for et inspirerende leke- og læringsmiljø som er tilpassa alle barns funksjonsnivå og interesser
- har kunnskap om fysisk tilrettelegging av rom, tilpassing av materiell, organisering av innhold og overganger
- kan planlegge et fysisk miljø som ivaretar barns ulike behov
- kan bruke sin faglige kompetanse til å analysere og reflektere kritisk rundt det fysiske lekemiljøet og tilrettelegging og videreutvikling av lek og aktiviteter
- kan legge til rette for at leke- og læringsmiljøet stimulerer til kompleks og utfordrende lek, tilpasset alder og modning.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Hjemmeeksamen og muntlig presentasjon
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 2/3 | 5 Dager | Bokstavkarakterer | |
Muntlig presentasjon | 1/3 | Bokstavkarakterer |
2000 ord (+/- 10%). Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Obligatorisk arbeidskrav må være godkjent.
- Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).
- Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.
Arbeidskrav
- Observasjonslogg 400-600 ord
- Fagtekst 800-1000 ord
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ellen ElvethonStudieprogramleder:
Svanaug LundeStudiekoordinator:
Hege Cecilie Nygaard BarkerArbeidsformer
Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.
Forelesninger, casediskusjoner, refleksjonslogger.
Arbeidsomfanget for et emne på 10 studiepoeng er stipulert til 270-300 timer.